Pedagogikk i barnehagen er en grunnbok i pedagogisk arbeid og en introduksjon til det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Boka er først og fremst skrevet for studenter på førskolelærerutdanningen, men den vil også være nyttig som oppdatering og påfyll for førskolelærere og assistenter.
Pedagogikk i barnehagen retter oppmerksomheten mot det praktiske arbeidet i barnehagen, og det samlede perspektivet er helhetlig læring. Leseren inviteres til spennende diskusjoner rundt sentrale områder som:
ulike syn på lek og lekens plass i læringsfeltet
læringssyn og betydningen av formell og uformell læring
didaktisk refleksjon og planlegging
arbeid med dokumentasjon og observasjon
Boka inneholder en rekke drøftings- og refleksjonsoppgaver. Pedagogikk i barnehagen er en oppdatert utgave av Sammensatt landskap og tar utgangspunkt i den nye rammeplanen for barnehagen.
Helge Røys er utdannet førskolelærer og er nå cand.polit. og førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han har arbeidet som førskolelærer/styrer i barnehage i 9 år og 21 år som lærer og leder av Institutt for pedagogikk knyttet til lærerutdanning ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Helge har særlig vært opptatt av sosialisering til læreryrkene og læreres kompetanse og har skrevet flere lærebøker for bruk i utdanning av lærere i skole og barnehage.