På vei til å bli skrivelærer

Lærerstudenten i dialog med teori og praksis

Carl Fredrik Dons, Torunn Klemp, Elin Strømman og Vivi Lisbeth Nilssen, 2016, Bokmål

Omtale

Boka setter søkelys på grunnskolelærerstudenters kompetanseutvikling som skrivelærere. Grunnlaget for boka er skriftlige, digitale dialoger mellom studenter, praksislærere og faglærere knyttet til praksisperioder i barnetrinnet og ungdomstrinnet. Dialogene, som har form som diskusjoner på nett, er et resultat av intervensjonsstudien SKRIVUT. Målet med prosjektet var å styrke samspillet mellom de to læringsarenaene i lærerutdanninga, med skriving som medierende verktøy.

Analysene av studentenes språksetting av praksiserfaringer og teoritilegnelse viser at studentenes kompetanseutvikling skjer i tett dialog mellom de to. Begreper, modeller og tankesett som kommer fra skriveforskningsdiskurser, henter studentene dels fra praksisskolen og dels fra studiefaget. Samtidig synliggjør boka noen forskjeller mellom ungdomstrinnet og barnetrinnet når det gjelder hva som er i fokus innenfor skriveopplæringa.