Boken består av åtte temabaserte kapitler, der hvert kapittel er en ny utgave av ungdomsmagasinet On the Move. Både tekster og oppgaver er tydelig differensierte i to nivåer, og elevene møter stor bredde og variasjon innen temaer, sjangere og oppgavetyper.
I hvert kapittel/magasin i elevboken fins blant annet:
Fem hovedtekster på to nivåer. Hver av tekstene følges av oppgaver som fokuserer på tekstforståelse og ordforråd.
Mindre rammetekster på to nivåer. Til disse tekstene fins det korte skriveoppgaver eller muntlige oppgaver.
Alvins faste spalte med innsendte spørsmål og svar, også disse på to nivåer, som følges av korte skriveoppgaver eller muntlige oppgaver.
Temaoppgaver på to nivåer på egne sider bakerst i kapitlet. Her er det fokus på videre arbeid med temaet gjennom lengre skriveoppgaver, større muntlige oppgaver, rollespill, presentasjoner og mange andre typer oppgaver.
Forfatternes erfaring med undervisning i engelsk fordypning har gjort at tekster og oppgaver i elevboken hovedsakelig er lagt på et enkelt til middels nivå, med tydelig fargemerking av nivå. Det fins mer avanserte tekster med tilhørende oppgaver tilgjengelig i lærerveiledningen.
Berit Haugnes Bromseth arbeider som lærer på Rosenborg skole i Trondheim. Hun har arbeidet med engelsk i ungdomsskolen i en rekke år og har erfaring med undervisning av elever på alle ferdighetsnivåer. Berit har også lang erfaring som forfatter av læremidler i engelsk, med blant annet Flight, Flex og New Flight. Mens hun har skrevet On the Move, har hun også undervist i fordypning i engelsk.
Tone Madsen arbeider som lærer på Skøyenåsen skole i Oslo. Tone har lang fartstid både som engelsklærer og som lærer på ungdomstrinnet, og har mye erfaring med elever med spesielle behov for tilrettelegging. Hun har undervist i fordypning i engelsk samtidig som hun skrev On the Move.
On the Move er et spennende læreverk i engelsk fordypning for ungdomstrinnet. Verket gir grunnlag for forståelse og mestring for alle elever og skaper aktivitet i elevgruppa. On the Move tar utgangspunkt i elevenes interessefelt, bygger på et utvidet tekstbegrep og har fokus på digitale ferdigheter.