Norsk som andrespråk (Heftet)

- perspektiver på læring og utvikling

Forfatter:

Ann-Kristin H. Gujord og Gunhild Tveit Randen (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 476
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202584702
Kategori: Norsk som andrespråk
Fag: Norsk som andrespråk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Norsk som andrespråk

Hvordan lærer og utvikler man norsk som andrespråk i Norge?
Hvordan kan undervisning støtte språklæringa?

Denne boka dekker et bredt spekter av temaer i faget norsk som andrespråk. Forfatterne presenterer ny kunnskap om læring og utvikling av norsk som andrespråk, og plasserer den norske forskninga i et internasjonalt landskap.

Boka passer for alle som er interessert i læring av andrespråk, for eksempel forskere, lærere i norsk og norsk som andrespråk og studenter i emner knyttet til norsk, norsk som andrespråk, flerspråklighet og språk generelt.

Forfatterne av de ulike kapitlene er alle eksperter på forskjellige områder av andrespråksfeltet.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Ann-Kristin H. Gujord er førsteamanuensis i norsk som andrespråk ved Universitetet i Bergen. Hennes forskingsinteresser dreier seg blant annet om grammatisk utvikling hos flerspråklige barn og voksne. Hva som er felles i den grammatiske utviklingen, og hvilke trekk som ser ut til å være påvirket av tidligere erfaring med språklæring, er spørsmål hun særlig har jobbet med. I doktoravhandlingen utforsket hun dette temaet i somaliske og vietnamesiske norskinnlæreres bruk av presens og perfektum i norsk. Et annet interessefelt er knyttet til hvilke faktorer som påvirker læringsprosessen og utfallet av den blant voksne andrespråksinnlærere, samt innlærernes egne erfaringer og opplevelser av språklæringen.

Gunhild Tveit Randen er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Innlandet. Hun underviser og veileder i fagene andrespråkspedagogikk og andrespråksdidaktikk på grunnskolelærerutdanningene og i etter- og videreutdanningskurs for lærere. Forskningsinteressene hennes er blant annet testing og kartlegging av språk, andrespråksutvikling, begynneropplæring og språklig bevissthet. Hun har skrevet doktoravhandling om kartlegging av flerspråklige elevers språkferdigheter ved skolestart.

Guro Busterud er postdoktor i nordisk språkvitenskap ved NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hun forsker på tilegnelse av grammatiske strukturer i både første-, andre- og tredjespråk, og er interessert i hvordan alder virker inn på språktilegnelse. I tillegg er hun interessert i metodiske problemstillinger og hvordan metoden vi bruker i datainnsamling, er relevant for hvilke slutninger vi kan trekke fra dem.

Teresa Cadierno er professor i andrespråkstilegnelse og leder av Center for Language Learning ved Syddansk Universitet. Hennes forskningsinteresser dreier seg blant annet om a) andrespråkstilegnelse i undervisning med særlig fokus på L2 innlæreres tilegnelse av grammatikk, betydningen av alder i L2 tilegnelse og hvilken rolle undervisning spiller, særlig «processing instruction», og b) anvendt bruksbasert/kognitiv lingvistikk, med særlig fokus på å undersøke andrespråkslæring som en prosess som innebærer å rekonstruere et andrespråk og lære «re-think for speaking».

Cecilie Hamnes Carlsen er professor i norsk ved Høgskulen på Vestlandet. Hun var tidligere faglig leder for utviklingen av Norskprøven for voksne innvandrere i Kompetanse Norge. Hun har skrevet doktoravhandling om sensorbasert vurdering av muntlig prøve der hun undersøkte effekten av standardisering av sensur. Forskningsinteressen hennes er blant annet måling og vurdering av språkferdigheter, det felles europeiske rammeverket for språk, bruk og misbruk av språkprøver (testetikk) og kartlegging og vurdering av minoritetsspråklige elever i skolen.

Anne Marit Vesteraas Danbolt er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Hun underviser på grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn og på etter- og videreutdanning for barnehagelærere og lærere i grunnskolen. Hennes forskningsinteresser er særlig rettet mot lese- og skriveopplæring, norsk som andrespråk og samarbeid mellom hjem og barnehage/skole når det gjelder språkstimulering og litterasitetsutvikling. Hun har også lang erfaring fra samarbeid med utdanningsinstitusjoner i sørlige Afrika.

Birgitte Fondevik er førstelektor i norsk ved Høgskulen i Volda. Hun har i mange år undervist minoritetsspråklige unge, voksne og utenlandske studenter i norsk. Nå underviser hun i norsk som andrespråk i lærerutdanningen, og har publisert artikler innenfor dette temaet. Hun er særlig opptatt av opplæringssituasjonen for flerspråklige elever i skolen, nynorsk som opplæringsspråk og kartlegging av språkferdigheter.
Anne Golden er professor i norsk som andrespråk og temaleder ved MultiLing, Universitetet i Oslo. Hun har vært med å bygge opp andrespråksfaget i Norge, har undervisningserfaring fra alle nivåer ved universitetet og har også undervist på en rekke etter- og videreutdanningskurs for lærere. Golden har deltatt på flere NFR-finansierte forskningsprosjekt (Kultur og språkkontakt, Askeladden, Morsmålstransfer i norsk innlærerspråk - en korpusbasert tilnærming, Språk, kultur og identitet), har publisert vitenskapelige artikler om en rekke emner relatert til ulike sider ved andrespråk og flerspråklighet og skrevet lærebøker knyttet til grammatikk, ordforråd og skriving i norsk som andrespråk.

Hana Gustafsson er førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap ved NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hennes forskningsinteresser er primært knyttet til andrespråkutvikling fra et bruksbasert / kognitiv lingvistikk-perspektiv i ulike sosiale og institusjonelle kontekster; nylig også et kognitiv lingvistikk-perspektiv på forskningskommunikasjon. Hun har doktorgrad i anvendt språkvitenskap (bruksbasert lingvistikk) fra University of Groningen i Nederland. Hun har undervist i andrespråksdidaktikk, engelsk som andrespråk og akademisk skriving (engelsk) i Tsjekkia, Nederland og Norge.

Lars Holm er lektor i literacy og globalisering ved Danmark Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU). Hans doktoravhandling har fokus på bruken av skriftspråk i andrespråksundervisningen av voksne innvandrere. Hans forskningsinteresse retter seg mot literacy og språklige praksiser i flerspråklige sammenhenger i barnehager, skoler og universiteter og i særlig grad mot testing av språk og literacy som sosial praksis. Nå arbeider han i et forskningsprosjekt med kartlegging av barns samtaler med jevnaldrende i barnehager.

Bård Uri Jensen er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Innlandet og har skrevet doktoravhandling om leksikalske og syntaktiske trekk i elevtekster skrevet for hånd og med pc. I tillegg har han en sivilingeniørgrad i informatikk. Han underviser i språkvitenskapelige emner i grunnskolelærerutdanning og på videreutdanningskurs for lærere, og dessuten i statistiske metoder for humanister. Han forsker blant annet på spørsmål knyttet til kompleksitet i språklige uttrykk og arbeider med korpuslingvistiske og statistiske metoder knyttet til dette.

Ingri D. Jølbo er førsteamanuensis i norsk ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hennes forskningsinteresser handler om andrespråkstilegnelse og flerspråklighet. Hun har i særlig grad vært opptatt av andrespråksskriving, og har innenfor dette feltet blant annet undersøkt identitetskonstruksjoner og utvikling av stemme og aktørskap i tekster skrevet av andrespråksinnlærere.

Lars Anders Kulbrandstad er professor i norsk språk med didaktisk innretning ved Høgskolen i Innlandet og var i årene 2015–2018 professor II i norsk som andrespråk ved Universitetet i Oslo. Han har brede interesser innen forskning på flerspråklighet og andrespråkslæring, men har særlig vært opptatt av språkbruksmønstre, språkferdigheter og språkholdninger i det flerspråklige samfunn og av folkelingvistiske perspektiver på metaspråk og språklig oppmerksomhet.

Lise Iversen Kulbrandstad er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Hun er studieleder for høgskolens doktorgradsprogram i profesjonsrettede lærerutdanningsfag og underviser og veileder på programmet og i grunnskolelærerutdanningen. Forskningsinteressene dreier seg om lesing, litterasitet, andrespråksdidaktikk, lærerutdanning og læreres profesjonelle utvikling.

Helle Pia Laursen er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet og professor på deltid ved Høgskolen i Innlandet. Hun forsker innenfor områdene literacy, språkpedagogikk, andrespråkstilegnelse og flerspråklighet. Den siste tiden har hun vært forskningsleder for det tiårige studiet av literacy i flerspråklige klasserom, Tegn på sprog.

Marte Monsen er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Innlandet. Tidligere har hun undervist i flere år i voksenopplæring for innvandrere. Hennes faglige interesseområder er særlig norsk som andrespråk, lesing og skriving og vurdering av språkferdigheter. Hun har skrevet en avhandling om læreres oppfatninger av standardiserte leseprøver, der hun har foretatt undersøkelsene på åttendetrinnsteamet ved tre ungdomsskoler.

Ingvild Nistov er førsteamanuensis i norsk som andrespråk ved Universitetet i Bergen. Hennes forskningsinteresser dreier seg blant annet om a) andrespråkslæring og andrespråksundervisning med utgangspunkt i bruksbasert lingvistikk, b) flerspråklighet i sosiolingvistisk perspektiv – med fokus på språklig praksis blant ungdom i urbane miljøer (multietnolekt) og språkbruk, språkideologi og identitet i familier med innvandrerbakgrunn, c) språkkontakt (tyrkisk–norsk). Nistov har doktorgrad fra Universitetet i Oslo med en avhandling om «referential management» i L2 narrativer. Hun underviser i andrespråkslæringsteori, andrespråksdidaktikk, tekst i et andrespråksperspektiv og flerspråklighet.

Marte Nordanger er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Innlandet. Hun underviser og veileder i fag knyttet til andrespråkslæring og andrespråksdidaktikk i grunnskolelærerutdanningen, på etter- og viderutdanningskurs for lærere, og i masterprogrammet i kultur- og språkfagenes didaktikk. Forskningsinteresser er hvordan tidligere språkerfaringer påvirker læringen av grammatiske kategorier i andrespråket, og hvordan kunnskap om språk etableres og brukes hos en som lærer et nytt språk. Hun er også opptatt av hvordan disse sidene ved språklæring samvirker med forhold i omgivelsene. Hun har doktorgrad om voksne russiskspråklige og engelskspråkliges tilegnelse av bestemthet i norsk.

Hilde Osdal er førstelektor i norsk og har undervist i norsk som andrespråk i voksenopplæring og den videregående skolen i flere år. Sidan 1998 har hun vært tilsatt ved Avdeling for humanistiske fag og lærerutdanning ved Høgskulen i Volda der hun i hovedsak har undervist norsk for internasjonale studenter. Interessefeltet hennes er særlig nynorsk som opplæringsmålform for elever i voksenopplæringa og skriving og skriveopplæring på andrespråket.

Silje Ragnhildstveit er førsteamanuensis i norsk som andrespråk ved Høgskulen på Vestlandet. Her underviser hun i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene og på etter- og videreutdanningskurs for lærere. Forskningsinteressene hennes er blant annet grammatisk utvikling hos andrespråksinnlærere, hvordan morsmålet påvirker andrespråkslæringen, og hvordan det eventuelt interagerer med andre påvirkningsfaktorer. Hun har skrevet doktoravhandling om grammatisk genus og morsmålspåvirkning i norsk som andrespråk.

Else Ryen er førsteamanuensis ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo, der hun underviser i studiefaget norsk som andrespråk. Hun har arbeidet med bl.a. fagspråk, didaktikk og grammatikk og har forfattet og medredigert en rekke publikasjoner innen fagfeltet norsk som andrespråk. Hun har også arbeidet med skoleforskning og er opptatt av undervisning og læring i en flerkulturell kontekst.

Guri Bordal Steien er førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Innlandet. Hun har mastergrad i afrikanske studier fra Universitetet i Oslo og doktorgrad i fransk språkvitenskap fra Université Paris Ouest Nanterre og Universitetet i Oslo (cotutelle). Før hun ble ansatt ved Høgskolen i Innlandet, var hun postdoktor ved Senter for flerspråklighet (MultiLing), Universitetet i Oslo. Forskningen hennes omhandler ulike aspekter ved flerspråklighet. Særlig har hun arbeidet med problemstillinger knyttet til prosodi i et språkkontakt- og andrespråksperspektiv.

Bente Ailin Svendsen er professor i norsk som andrespråk og nordisk språkvitenskap. Hun initierte og bidro til å utvikle Senter for flerspråklighet (MultiLing)ved Universitetet i Oslo, ett av de NFR-finansierte sentrene for fremragende forskning, der hun fungerte som nestleder i perioden 2013–2015. Svendsen forsker på flerspråklighet hos individet og i samfunnet og på språk og identiteter blant ungdom i flerspråklige bymiljøer. Hennes forskningsinteresser inkluderer flerspråklighet, språklig endring og kommunikasjon i sin alminnelighet og i det flerkulturelle samfunnet spesielt.

Ingebjørg Tonne er professor i norsk som andrespråk ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier og Senter for flerspråklighet (MultiLing), Universitetet i Oslo. Hun underviser og veileder i grammatikkrelaterte emner, blant annet kontrastiv grammatikk, andrespråkstilegnelse og flerspråklighet. Hun har forsket på hvordan økt lesing av litteratur kan bidra til bedring av lese- og skriveferdighetene til elever i norsk skole, og utforsker nå hvilke læringsmessige muligheter som ligger i koblingen mellom språklig bevissthet og skriveutvikling hos skoleelever. Hun har doktorgrad i språkvitenskap fra Universitetet i Oslo fra 2001 med et kontrastivt avhandlingsarbeid om aspekt i norsk – spansk – engelsk.