Musikkpedagogiske utfordringer (Heftet)

Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis

Forfatter:

Geir Johansen, Signe Kalsnes, Øivind Varkøy (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2005
Antall sider: 204
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202240127
Kategori: Estetiske fag
Fag: Estetiske fag
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Musikkpedagogiske utfordringer

Hvordan læres musikk og musikkvaner i dag? Hvilken rolle spiller det økte musikkulturelle mangfoldet, og hvordan griper den teknologiske utviklingen inn i musikkopplæring og -undervisning? Hvilke menneskesyn legger vi til grunn, og hvilke yrkesetiske valg tar vi i den musikkpedagogiske virksomheten?

Musikkpedagoger, lærere og studenter står overfor store utfordringer på et fagområde hvor det stadig utvikles ny kunnskap. Denne artikkelsamlingen er skrevet for å formidle viktige deler av den nye kunnskapen. Den bygger på nyere musikkpedagogisk forskning og utviklingsarbeid, blant annet på seks nyere doktorgradsarbeider på området.

Her presenteres musikkpedagogiske perspektiver på menneskesyn, yrkesetikk, musikkopplevelse, musikkteknologi, musikkformidling, læreplanforståelse, improvisasjon, improvisasjonsgehør, strategisk læring, musikkulturelt mangfold, musikk og kunnskap, komponering i grunnskolen og musikkfestivalen som arena for senmoderne identitetsarbeid.

Artiklene er skrevet med tanke på lærere og studenter i lærerutdanning og høyere musikkutdanning. Innholdet er også aktuelt for musikkpedagoger og andre lærere som underviser i estetiske fag i grunnskole og videregående skole, og lærere ved kulturskolene.

Til toppen

Forfatter(e)

Geir Johansen er ph.d. og professor emeritus i musikkpedagogikk og didaktikk ved Norges musikkhøgskole der han har mange års erfaring med forskning og undervisning i tillegg til veiledning på alle nivå. Han publiserer jevnlig i internasjonale fagtidsskrift og har praktisk erfaring som grunnskolelærer i musikk, kulturskolelærer og korpsdirigent.

Signe Kalsnes er førstelektor i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges musikkhøgskole. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog og har undervisningserfaring fra kulturskole og høyere musikkutdanning. Kalsnes ledet læreplangruppen for musikk i grunnskolen (Kunnskapsløftet), utarbeidet grunnlagsdokumentet Skapende læring. Strategi for kunst og kultur i opplæringen 2007–2010 for Utdanningsdirektoratet, og var initiativtaker til 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Hun har deltatt i en rekke utvalg og faglige nettverk, som Referansegruppa for Den Kulturelle skolesekken og Nasjonalt råd for lærerutdanning, og er styreleder for SEF – Samarbeidsforum for estetiske fag. Kalsnes har publisert artikler og kapitler i bokprosjekter og vært medredaktør og forfatter i antologien Musikkpedagogiske utfordringer (2004).

Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk og musikkvitenskap. Han er ansatt ved Norges musikkhøgskole, og leder musikkhøgskolens senter for utdanningsforskning i musikk (CERM). Varkøy er også professor II i musikk ved OsloMet. Han har publisert en rekke artikler, bøker og antologier innenfor musikkpedagogisk filosofi og musikkfilosofi, nasjonalt og internasjonalt. Seneste bøker på norsk er Musikk – dannelse og eksistens (Cappelen Damm Akademisk, 2017) og Musikkfilosofiske tekster (red., Cappelen Damm Akademisk, 2020). Varkøy er også komponist, og har skrevet musikk for blant andre Morten Harket og Solveig Slettahjell.