Geir Johansen er ph.d. og professor emeritus i musikkpedagogikk og didaktikk ved Norges musikkhøgskole der han har mange års erfaring med forskning og undervisning i tillegg til veiledning på alle nivå. Han publiserer jevnlig i internasjonale fagtidsskrift og har praktisk erfaring som grunnskolelærer i musikk, kulturskolelærer og korpsdirigent.
Signe Kalsnes er førstelektor i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges musikkhøgskole. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog og har undervisningserfaring fra kulturskole og høyere musikkutdanning. Kalsnes ledet læreplangruppen for musikk i grunnskolen (Kunnskapsløftet), utarbeidet grunnlagsdokumentet Skapende læring. Strategi for kunst og kultur i opplæringen 2007–2010 for Utdanningsdirektoratet, og var initiativtaker til 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Hun har deltatt i en rekke utvalg og faglige nettverk, som Referansegruppa for Den Kulturelle skolesekken og Nasjonalt råd for lærerutdanning, og er styreleder for SEF – Samarbeidsforum for estetiske fag. Kalsnes har publisert artikler og kapitler i bokprosjekter og vært medredaktør og forfatter i antologien Musikkpedagogiske utfordringer (2004).
Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk og musikkvitenskap. Han er ansatt ved Norges musikkhøgskole, og leder musikkhøgskolens senter for utdanningsforskning i musikk (CERM). Varkøy er også professor II i musikk ved OsloMet. Han har publisert en rekke artikler, bøker og antologier innenfor musikkpedagogisk filosofi og musikkfilosofi, nasjonalt og internasjonalt. Seneste bøker på norsk er Musikk – dannelse og eksistens (Cappelen Damm Akademisk, 2017) og Musikkfilosofiske tekster (red., Cappelen Damm Akademisk, 2020). Varkøy er også komponist, og har skrevet musikk for blant andre Morten Harket og Solveig Slettahjell.