Musikkfilosofiske tekster (Heftet)

Tanker om musikk – og språk, tolkning, erfaring, tid, klang, stillhet m.m.

Forfatter:

Øivind Varkøy og Henrik Holm (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 352
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202705152
Kategori: Estetiske fag
Fag: Estetiske fag
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Musikkfilosofiske tekster

Å bedrive musikkfilosofi er å tenke omkring musikkens natur, vesen, hensikt, verdi, og funksjon i menneskelivet. Mens musikkestetikken arbeider med spørsmål om musikkens innhold, kvalitet, mening og betydning, går musikkfilosofien ofte ett skritt lenger. Tenkning om noe man muligens innbiller seg er «rent estetisk», vil nemlig alltid måtte vurderes i relasjon til forestillinger om mennesket, verden, politikk og religion. Slik sett blir musikkestetikk og musikkfilosofi to sider av samme sak.

Dette avspeiles i denne samlingen av tekster – som gir et bredt bilde av norsk musikktenkning anno 2020. Forfatterne er tilknyttet forskjellige høyere musikkutdanningsinstitusjoner i Norge som alt fra ph.d.-stipendiater til fast ansatte og emeriti, og de representerer ulike musikalske og filosofiske fagfelt. Her finnes tekster om musikalsk erfaring, musikk og språk, musikalsk mening og tolkning, musikk og livsanskuelse m.m.

Redaktørene Øivind Varkøy og Henrik Holm er henholdsvis professor i musikkpedagogikk og leder av ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole, samt professor II i musikk ved OsloMet – Storbyuniversitetet, og professor i filosofi og forskningsleder ved Steinerhøyskolen i Oslo.

Til toppen

Andre utgaver

Musikkfilosofiske tekster
Bokmål Open Access 2020
Forfatter(e)

Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole, og professor II i musikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus – med musikkpedagogisk idéhistorie og filosofi som spesialfelt. Varkøy har tidligere bl.a. publisert bøkene Hvorfor musikk? og Musikk – strategi og lykke, samt antologiene Om nytte og unytte og Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations. Han er også virksom som komponist («låtskriver»).

Erling E. Guldbrandsen er professor ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har en magistergrad om norsk samtidsmusikk og en doktorgrad om europeisk etterkrigsmodernisme med vekt på Pierre Boulez. Guldbrandsen har forsket, publisert og undervist på feltet musikkhistorie i en årrekke og har bred erfaring med samtidsmusikk. Han har vært musikkoordinator ved Henie-Onstad Kunstsenter, programsekretær i NRK, redaktør for magasinet «NRK musikken» og musikkritiker i Ballade og Morgenbladet. Han leder for tiden doktorgradsutdanningen i musikk- og teatervitenskap, estetikk, kunst- og idéhistorie ved UiO, og driver forskergruppen MORG (Musical Modernism Research Group).

Erlend Hovland er førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole. Han skrev sin doktorgrad om Gustav Mahlers orkesterverk ved Boulez-instituttet IRCAM i Paris og ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har også forsket på Beethoven, romantisk oppføringspraksis, Varèse, Stravinskij og det 20. århundres litteraturopera, blant annet som postdoktor ved Universitetet i Oslo, gjennom forskningsopphold i Berlin og Basel og som gjesteforsker ved Universitetet i Oxford. I tillegg har han studert orkesterdireksjon i Paris og ved Mozarteum i Salzburg og undervist i musikkhistorie ved Universitetet i Oslo. I dag leder han doktorgradsutdanningen ved Norges musikkhøgskole og er musikkritiker for Aftenposten.