Multimodal tekstkompetanse (Innbundet)

Forfatter:

Eva Maagerø og Elise Seip Tønnessen

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 245
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788283140132
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Lese- og skriveopplæring og Barnehagelærerutdanning
Fag: Barnehagelærerutdanning, Lese- og skriveopplæring
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Multimodal tekstkompetanse

Fra vi er ganske små møter vi tegn og tekster hvor vi enn vender oss: På skjermer og papir, på t-skorter, skilt og bruksgjenstander. Vi bruker tekster og medier når vi lærer og når vi jobber, når vi flørter, bygger vennskap og utvikler vår identitet. Denne boka handler om et mangfold av tekster, multimodale tekster, og om hvordan vi bruker dem til å skape mening. Enten vi skriver en oppgave på skolen eller poster bilder på Facebook, bruker vi en tekstkompetanse som er utviklet gjennom en lang rekke tekstmøter.

Bokas mest grunnleggende spørsmål er hva som må til for å mestre disse møtene og hente kunnskap, opplevelser og erfaringer ut av tekster. Det er et viktig spørsmål for alle som leser og lærer, og for alle som selv skal undervise og formidle gjennom tekster. Boka er full av eksempler, både fra lærestoff og fra medier, og de teoretiske perspektivene utvikles i tett samspill med eksemplene. I første del av boken studerer vi blant annet hvordan samspillet av uttrykksformer som ord, bilder, farger og lyd virker inn på meningsskapingen. Andre del av boka tar for seg tekster som vi lærer av, og går konkret inn i ulike skolefag for å se på hvordan tekstene former og formidler kunnskap.

Til toppen

Forfatter(e)
Eva Maagerø er dosent i norsk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun er tekstforsker og skriver mye, både bøker og artikler. Hun underviser ved master i faglitterær skriving ved Høgskolen i Sørøst-Norge og er med på å utdanne nye sakprosaforfattere hvert år.
Elise Seip Tønnessen er professor ved Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder. Hun har doktorgrad om barns tv-resepsjon, og har forsket på blant annet, lesing, språk og tekst, og barn og unges mediekultur. Hun har lang undervisningserfaring fra lærerutdanning, mediefag og norsk. Hun leder forskningssatsingen Multimodalitet og kulturell endring ved UiA, og har publisert artikler og bøker om lesing, multimodalitet, barns mediebruk og barne- og ungdomslitteratur, blant annet Den andre leseopplæringa (2002/2012), Generasjon.com (2007), Multimodal tekstkompetanse (2014) og Jakten på fortellinger. Barne- og ungdomslitteratur på tvers av medier (2014).