Hildegunn Valen Kleive, førsteamanuensis, Institutt for religion og livssyn, Høgskulen i Volda. I forskning og undervisning arbeider Kleive med temaene hverdagsreligion, religion i skolen og minoritetsungdoms forhold til religion. Forskningen er særlig relatert til ungdom med bakgrunn i muslimske og hinduistiske tradisjoner.
Jonas Gamborg Lillebø, førsteamanuensis, Institutt for religion og livssyn, Høgskulen i Volda. Lillebøs faglige interesseområder og forskning er knyttet til vitenskapsfilosofi, sekulariseringsteori, politisk teologi, religionsfilosofi, filosofisk antropologi, sosialfilosofi, politisk filosofi, omsettingsteori, språkfilosofi, pedagogisk filosofi, interkulturalisme og kulturmøter.
Knut-Willy Sæther, professor, Institutt for religion og livssyn, Høgskulen i Volda. Sæthers forskning er interdisiplinær og omfatter fagområder som filosofi, estetikk, teologi og naturvitenskap. For mer informasjon, se www.knutwillysaether.weebly.com.
Bente Afset er førstelektor ved Institutt for religion og livssyn, Høgskulen i Volda. Afsets interesse- og forskningsområder er særlig bibelfaglige og religionsdidaktiske spørsmål.
Marianne Hafnor Bøe, født 1977, er professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Hennes forskning handler om hvordan religion, lov og kjønn er koblet sammen og kommer til uttrykk i hverdagsliv såvel som i statlige reguleringer. Hun har gjennomført feltarbeid blant kvinneaktivister i Iran, og i muslimske miljøer i Norge. De senere årene har hun utgitt publikasjoner som blant annet handler om iransk familielov, muslimske ekteskapspraksiser, framveksten av sjia-muslimske trossamfunn i Norge og feminisme i islam.
Inger Marie Okkenhaug er professor i historie ved Høgskolen i Volda.
Thor-André Skrefsrud er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Han har også professorkompetanse i religion, livssyn og etikk og har undervist i KRLE i lærerutdanningen. Skrefsrud er utdannet allmennlærer og arbeider særlig med tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet.
Øyvind Økland, professor i pedagogikk, Institutt for sosialfag, Høgskulen i Volda. Økland har forsket på ungdom og bruken av sosiale medier, barns bruk av skjermer, samt pedagogiske og helsefaglige spørsmål i et interkulturelt kommunikasjonsperspektiv.