Moment VG3 Brettbok av Lars August Fodstad, Magnhild Glende, Martin Minken, Audhild Norendal, Tor Ivar Østmoe, Camilla Gudmundsdatter Magnusson og Anne Lene Berge (Nettsted)
product-metadata.product-detail.tabletBook

Moment norsk

Moment VG3 Brettbok (Nettsted)

Norsk studieforberedende Vg3

Forfatter:

Fodstad, Norendal, Glende, Minken, Magnusson, Østmoe og Berge

Forfatter: , , , , , og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2016
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål / Nynorsk
ISBN: 9788202488178
Kategori: Norsk
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Norsk
Nivå: Vg3
Om utgivelsen Moment VG3 Brettbok
Moment VG3 Brettbok er en digital utgave av læreboka i PDF-format.Moment VG3 er et komplett læreverk og dekker kompetansemålene i norskfaget, studieforberedende retning i videregående skole. Til læreverket finnes også egne nettressurser med varierte oppgaver og mulighet til fordypning, se moment.cdu.no.

I Brettboka kan eleven kan gjøre egne notater, markere tekst, lage egne figurer, gjøre søk i teksten og få teksten lest opp.

Brettbok-utgaven kan kjøpes av skoler på www.brettboka.no. Last ned Brettboka-appen for å komme i gang, eller se prøvekapitler her: http://brettboka.no/apps.

Til toppen

Forfatter(e)

Lars August Fodstad er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Institutt for språk og litteratur (ISL) ved NTNU. Han er tidligere styreleder for Landslaget for norskundervisning. Fodstad har undervist i norsk i videregående skole og underviser og veileder nå på lektorprogrammet i norsk ved NTNU. Fodstad er forfatter på læreverket Moment for videregående skole og har holdt en rekke foredrag relatert til norskfaget i videregående skole, blant annet Skjønnhet eller skjemavelde? Hvordan undervise i litterær tolkning?

Magnhild Glende (f. 1974) gikk på Mysen videregående skole. Hovedfag i nordisk fra UiB (01). Norsklektor på Asker videregående skole (1 år) og Stabekk videregående skole siden 2006.

Martin Minken har hovedfag i allmenn litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo og arbeider med utdanningspolitiske spørsmål i Utdanningsforbundet, der han blant annet følger utviklingen i norskfaget. Minken har lang erfaring som lektor i norsk fra videregående skole fra flere skoler. Han har holdt en rekke foredrag relatert til norskfaget, blant annet Hvordan forstå dybdelæring?

Audhild Norendal er førstelektor i norsk ved grunnskolelærerutdanningen, Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Hun underviser om opplæring i lesing og skriving, den andre lese- og skriveopplæringen og litteraturdidaktikk. Norendal har også flere års erfaring som lektor i norsk i videregående skole og er forfatter på læreverket Moment for videregående skole.

Tor Ivar Østmoe har ph.d. i latin og praktisk-pedagogisk utdanning fra Universitetet i Oslo. Han arbeider ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk ved UiO. Han har i en årrekke undervist i antikkfag, retorikk og latin ved instituttet. Østmoe har oversatt kjente taler fra antikken til norsk og tegneserien Pondus til latin. Han har også skrevet populærvitenskapelig, bl.a. Latin for begynnere med Helene Uri. Østmoe er forfatter på læreverket Moment for videregående skole.

Camilla Gudmundsdatter Magnusson er stipendiat ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring som lektor i norsk ved Fredrik II og Kirkeparken videregående skole. For tiden arbeider hun med LISA-studien som er en omfattende videostudie av norske klasserom. Magnusson er en av forfatterne på læreverket Moment for videregående skole.

Anne Lene Berge har utdanning som allmennlærer fra lærerhøyskole, musikk grunnfag og nordisk hovedfag. Siden tidlig på 1980-tallet har hun undervist norske og minoritetsspråklige elever og elever på International Baccalaureate ved Bergen Katedralskole. Hun har også vært timelærer i stilistikk ved Universitetet i Bergen. Hun har skrevet Nye vegar til Nynorsk, flere minigrammatikker og vært medforfatter på læreverkene Spor, Impuls, Spenn og Moment.

Moment norsk
Moment gir elevene god og konkret støtte i arbeidet med norskfaget. Dette nyskrevne læreverket følger både revidert læreplan fra 2013 og endringene i eksamensoppgavene.