Moment vg1–vg3 (Fagfornyelsen LK20)

Moment vg1 (2020) (Fleksibind)

Lærebok norsk studieforberedende Vg1

Forfatter:

Fodstad, Minken, Norendal, Magnusson, Lånke, Østmoe, Blikstad-Balas, Hjortland, Antonsen, Berge

Forfatter: , , , , , , , , og
Innbinding: Fleksibind
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål / Nynorsk
ISBN: 9788202597337
Kategori: Norsk
Læreplan: Fagfornyelsen
Fag: Norsk
Nivå: Vg1
Komponent: Grunnbok
Om utgivelsen Moment vg1 (2020)
I Moment Vg1 viser vi elevene at norskfaget krever å kunne tenke selv og lese kritisk og aktivt – en kompetanse som er både nyttig og nødvendig i det moderne mediesamfunnet. Moment er et heldekkende læreverk i norsk for studieforberedende utdanningsprogram til fagfornyelsen 2020.
I Moment er dybdelæring en naturlig del av den pedagogiske metoden og læreverket forklarer godt slik at elevene kan forstå faget når de leser på egenhånd.

Aktiv og kritisk lesning
Elevene møter gode tekster og eksempler som lar dem oppleve hvor viktig det er å være aktiv og engasjert. En god leser tenker selv, men er også i stand til å bli inspirert av andres ideer og overbevist av gode argumenter. Læreboka inneholder et eget kurs om kritisk lesing og har mange konkrete eksempler. Dette er grunnleggende kompetanse for demokratisk medborgerskap.

Kildekritiske fagtekster
I Moment vg1 starter vi opp med et kurs for å bygge opp en fagartikkel. Kurset dekker alt fra tekstbinding, hva en god innledning og avslutning skal inneholde, til hvordan elevene skal være kildekritiske og hvordan de bruker og refererer til kilder i egne tekster. Å skrive fagtekster er vektlagt den nye læreplanen.

Argumentasjon og retorikk
Argumentasjon og retorikk har en sentral plass i Moment fra og med vg1. Elevene lærer hvordan de bruker kunnskaper om retorikk og argumentasjonsanalyse for å vurdere alle former for skriftlig og muntlig kommunikasjon. Denne kunnskapen er sentral for å kunne forholde seg aktivt og kritisk til virkeligheten.

Skjønnlitteraturens verden
Moment
gir elevene en original innføring i skjønnlitteraturens verden. Gjennom grundige leseeksempler får elevene bli med inn i tankeprosessene til en erfaren litteraturleser. Denne modelleringen av leseprosesser er svært godt likt av både lærere og elever.

Digitale ressurser til norskfaget
Til læreverket er det rike digitale ressurser med oppgaver og mer fordypning for elever og nyttige ressurser til undervisningen for lærer: Moment Elevnettsted (2020) og Moment Lærernettsted (2020). Elevnettstedet er gratis, men krever innlogging slik at elevene kan lagre arbeidet sitt og lærer kan følge med på elevgruppens progresjon og kommentere innleveringer.

Digitale utgaver av læreboka

Den digitale utgaven av læreboka, Moment vg1 Unibok (2020), har god funksjonalitet og innhold som støtter elevenes leseforståelse. I Unibok er også lærebokteksten og de skjønnlitterære tekstene lest inn. Læreboka finnes også som digital utgave i Brettboka: Moment vg1 Brettbok (2020).

Forfattere med bred faglig faglig komptanse
Forfatterne er aktive innen forskning, skoleutvikling og læreplanarbeid, og de har solid undervisningserfaring i norskfaget fra videregående skole og på høyere utdanningsnivå: Lars August Fodstad, Martin Minken, Audhild Norendal, May Lånke, Camilla Gudmundsdatter Magnusson, Marte Blikstad-Balas, Tor Ivar Østmoe, Ole Hjortland og Pål Antonsen.

Bla i boka og les mer om læreverket Moment VG1-VG3 (Fagfornyelsen 2020) her eller på cdu.no/vgs.

Til toppen

Forfatter(e)

Lars August Fodstad er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Institutt for språk og litteratur (ISL) ved NTNU. Han er tidligere styreleder for Landslaget for norskundervisning. Fodstad har undervist i norsk i videregående skole og underviser og veileder nå på lektorprogrammet i norsk ved NTNU. Fodstad er forfatter på læreverket Moment for videregående skole og har holdt en rekke foredrag relatert til norskfaget i videregående skole, blant annet Skjønnhet eller skjemavelde? Hvordan undervise i litterær tolkning?

Martin Minken har hovedfag i allmenn litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo og arbeider med utdanningspolitiske spørsmål i Utdanningsforbundet, der han blant annet følger utviklingen i norskfaget. Minken har lang erfaring som lektor i norsk fra videregående skole fra flere skoler. Han har holdt en rekke foredrag relatert til norskfaget, blant annet Hvordan forstå dybdelæring?

Audhild Norendal er førstelektor i norsk ved grunnskolelærerutdanningen, Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Hun underviser om opplæring i lesing og skriving, den andre lese- og skriveopplæringen og litteraturdidaktikk. Norendal har også flere års erfaring som lektor i norsk i videregående skole og er forfatter på læreverket Moment for videregående skole.

Camilla Gudmundsdatter Magnusson er stipendiat ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring som lektor i norsk ved Fredrik II og Kirkeparken videregående skole. For tiden arbeider hun med LISA-studien som er en omfattende videostudie av norske klasserom. Magnusson er en av forfatterne på læreverket Moment for videregående skole.

May Lånke er lektor i norsk ved Eikelund videregående skole. Lånke er spesielt opptatt av lyrikk i klasserommet og har bl.a. skrevet om lyrikkdidaktikk i Norsk 5-10. Litteraturboka for lærerutdanningen (Universitetsforlaget). Lånke er en av forfatterne på læreverket Moment for videregående skole. Her kan du se Lånkes foredrag Hvorfor leser vi dikt?

Tor Ivar Østmoe har ph.d. i latin og praktisk-pedagogisk utdanning fra Universitetet i Oslo. Han arbeider ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk ved UiO. Han har i en årrekke undervist i antikkfag, retorikk og latin ved instituttet. Østmoe har oversatt kjente taler fra antikken til norsk og tegneserien Pondus til latin. Han har også skrevet populærvitenskapelig, bl.a. Latin for begynnere med Helene Uri. Østmoe er forfatter på læreverket Moment for videregående skole.

Marte Blikstad-Balas er opprinnelig utdannet allmennlærer og har arbeidet som norsklektor både i grunnskolen og videregående skole. Hun er nå professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser handler bl.a. om literacy, lesing, skriving og digitale medier. For tiden arbeider hun med LISA-studien som er en omfattende videostudie av norske klasserom. Blikstad-Balas har vært med i læreplangruppen for tverrfaglige temaer i fagfornyelsen. Blikstad-Balas har bidratt i en rekke faglitterære bøker og er forfatter på læreverkene Norsk fra Cappelen Damm 8-10 og Moment vg1-vg3.

Ole Hjortland er førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Bergen. Han forsker og underviser om logikk og argumentasjonsteori. Sammen med Pål Antonsen har han startet tjenesten Logikksjekk.no der de gjør analyser av argumentasjon i norsk offentlighet, spesielt i den politiske debatten. Målet med tjenestener å bidra til god og etterrettelig argumentasjon i det offentlige ordskiftet. I 2019 får de Det humanistiske fakultets formidlingspris (UiB).

Pål Antonsen er postdoktor i filosofi ved Universitetet i Bergen. Han forsker og underviser om logikk og argumentasjonsteori. Sammen med Ole Hjortland har han startet tjenesten Logikksjekk.no der de gjør analyser av argumentasjon i norsk offentlighet, spesielt i den politiske debatten. Målet med tjenesten er å bidra til god og etterrettelig argumentasjon i det offentlige ordskiftet. I 2019 får de Det humanistiske fakultets formidlingspris (UiB).

Anne Lene Berge har utdanning som allmennlærer fra lærerhøyskole, musikk grunnfag og nordisk hovedfag. Siden tidlig på 1980-tallet har hun undervist norske og minoritetsspråklige elever og elever på International Baccalaureate ved Bergen Katedralskole. Hun har også vært timelærer i stilistikk ved Universitetet i Bergen. Hun har skrevet Nye vegar til Nynorsk, flere minigrammatikker og vært medforfatter på læreverkene Spor, Impuls, Spenn og Moment.

Moment vg1–vg3 (Fagfornyelsen LK20)

Moment vg1-vg3 (2020-2022) er et komplett læreverk med lærebøker til alle tre årene og dekker kompetansemålene til fagfornyelsen i norsk for studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole.