Mobbing i barnehage og skole Unibok (Nettsted)

Forfatter:

Ingrid Lund og Anne Helgeland

Forfatter: og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 175
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202739393
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning
Varighet: Fram til 31.08.2023
Nivå: Akademisk
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Mobbing i barnehage og skole Unibok

Unibok er en digital utgave av boka. Denne utgaven er kun til salgs for skoler og kan ikke kjøpes av privatpersoner. Vennligst se andre utgaver for privat kjøp.

Boka handler om hvordan synet på barn og unge påvirker forståelsen av mobbing og de tiltak som settes inn i barnehage og skole. Forfatterne er opptatt av hvordan nye perspektiver på mobbing kan få betydning for barnehager og skolers arbeid for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. De drøfter mobbing i barnehage og skole med bakgrunn i nasjonal og internasjonal forskning.

Barneperspektivet og etiske perspektiver er en rød tråd gjennom hele boka.

I nyere mobbeteorier blir barn og unges atferd i mobbesituasjoner primært forstått ut fra sosiale prosessers kompleksitet, angsten for å bli holdt utenfor fellesskapet og behovet for å høre til. Det betyr at hovedfokuset i mobbeforebyggende arbeid rettes mot barnehage- og skolekulturer, ledelse, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.

Boka er aktuell for alle som jobber med barn og unge, særlig i barnehage og skole.

Når du har lisens og tilgang til boka, finner du den i «Mine unibøker» på www.unibok.no eller via «Min side» på cda.no.

Til toppen

Andre utgaver

Mobbing i barnehage og skole
Bokmål Heftet 2020
Presse Mobbing i barnehage og skole Unibok

– Barn er helt avhengig av voksnes veiledning og støtte 28.08.2020

– Alle barn har et grunnleggende behov for å høre til i fellesskapet. Når det skjærer seg, og man ikke får hjelp fra en voksen til å komme inn i fellesskapet igjen, kan det gå veldig galt, sier Ingrid Lund som er aktuell med boka «Mobbing i barnehage og skole – Nye perspektiver».

Silje Wiken Sandgrind, Barnehage.noLes hele anmeldelsen

Til toppen

Forfatter(e)

Anne Helgeland er forsker, barnevernspedagog og familieterapeut og har i mange år arbeidet ved Avdeling for barn og unges psykiske helse (Abup) ved Sørlandets sykehus. Hun har jobbet i voksenpsykiatrien og barneverntjenesten og driver kompetanseutvikling knyttet til forebygging av mobbing i barnehagen. Helgelands Phd handler om etiske perspektiver ved barns deltakelse i familieterapi. Forskningen hennes sentrerer om mobbetematikk, både i barnehage og blant ungdom. Helgeland veileder og holder kurs, har utgitt artikler og hefter og er medforfatter i flere bøker.

Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk, forfatter og familieterapeut og arbeider ved Universitetet i Agder. Hun har jobbet som spesialpedagog i skolen og i barne- og ungdomspsykiatri i mange år, spesielt inn mot barn, unge og voksne som utfordrer relasjoner og systemer. Hennes forskning er knyttet til atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling, og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Lund veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m. Hun har utgitt flere bøker og artikler der tematikken er atferd, læringsmiljøutvikling og psykisk helse.