Mobbing i barnehage og skole (Heftet)

Nye perspektiver

Forfatter:

Ingrid Lund og Anne Helgeland

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202681760
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring og Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Mobbing i barnehage og skole

Boka handler om hvordan synet på barn og unge påvirker forståelsen av mobbing og de tiltak som settes inn i barnehage og skole. Forfatterne er opptatt av hvordan nye perspektiver på mobbing kan få betydning for barnehager og skolers arbeid for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. De drøfter mobbing i barnehage og skole med bakgrunn i nasjonal og internasjonal forskning.
Barneperspektivet og etiske perspektiver er en rød tråd gjennom hele boka.

I nyere mobbeteorier blir barn og unges atferd i mobbesituasjoner primært forstått ut fra sosiale prosessers kompleksitet, angsten for å bli holdt utenfor fellesskapet og behovet for å høre til. Det betyr at hovedfokuset i mobbeforebyggende arbeid rettes mot barnehage- og skolekulturer, ledelse, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.

Til toppen

Forfatter(e)

Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk, forfatter og familieterapeut og arbeider ved Universitetet i Agder. Hun har jobbet som spesialpedagog i skolen og i barne- og ungdomspsykiatri i mange år, spesielt inn mot barn, unge og voksne som utfordrer relasjoner og systemer. Hennes forskning er knyttet til atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling, og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Lund veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m. Hun har utgitt flere bøker og artikler der tematikken er atferd, læringsmiljøutvikling og psykisk helse.

Anne Helgeland er forsker, barnevernspedagog og familieterapeut og har i mange år arbeidet ved Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABup) ved Sørlandets sykehus. Hun har jobbet i voksenpsykiatrien og barneverntjenesten og driver kompetanseutvikling knyttet til forebygging av mobbing i barnehagen. Helgelands Phd handler om etiske perspektiver ved barns deltakelse i familieterapi. Forskningen hennes sentrerer om mobbetematikk, både i barnehage og blant ungdom. Helgeland veileder og holder kurs, har utgitt artikler og hefter og er medforfatter i flere bøker.