Metode, dataanalyse og innsikt (Heftet)

Forfatter:

Ragnhild Silkoset, Ulf Henning Olsson og Geir Gripsrud

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202690649
Kategori: Matematikk og statistikk , Metode og studieteknikk , Markedsføring , Metodefag og Samfunnsvitenskap
Fag: Markedsføring, Matematikk og statistikk, Metode og studieteknikk, Metodefag
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Metode, dataanalyse og innsikt

Denne boken drøfter hvordan man formulerer undersøkelsesspørsmål, utformer undersøkelser, skaffer til veie og analyserer data, og rapporterer resultatene.

Verdien av en god undersøkelse avhenger av tilgjengeligheten av resultatene for brukeren. Metode, dataanalyse og innsikt (4. utgave) starter derfor med en innføring i rapportskriving. Kapitlet viser hvordan rapporter struktureres, hvilke elementer som skal med, og hvordan tabeller og figurer skal fremstilles visuelt.

I tillegg har vi i denne nye utgaven

  • lagt større vekt på anvendelse av analyseresultater. Alle formler og utregninger finnes som vedlegg til kapitlene. Dette gir bedre forståelse for valg av riktige analyseteknikker og kvaliteten på resultatene.
  • et helt nytt kapittel om innholdsanalyse av tekst ved hjelp av analyseverktøy. Sosiale medier skaper nye muligheter for kvalitative studier, og vi går her trinnvis igjennom tekstanalyse basert på kommentarer i en blogg.
Boken er spesielt beregnet på studenter i markedsføring og økonomisk-administrative fag.

Til toppen

Forfatter(e)

Ragnhild Silkoset er professor (dr.oecon) ved Handelshøyskolen BI og professor II ved Handelshøgskolen UiT. Hun arbeider spesielt med metode, markedsføringsledelse, markedsanalyse, prisstrategi og nettverk.

Ulf Henning Olsson er professor (dr.scient) i statistikk ved Handelshøyskolen BI og arbeider særlig med økonometri og multivariat statistikk.

Geir Gripsrud er professor emeritus i markedsføring ved Handelshøyskolen BI med spesialkompetanse innen markedsanalyse, markedsføringskanaler, internasjonal markedsføring og detaljhandel.