Grunnleggende felles verdier?
Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen
Winje (red.), Breidlid, Lybæk og Valen-Sendstad
Akademisk kvarter - en podkast fra Cappelen Damm Akademisk: Er alle mennesker like mye verdt?
Forfatter: | Ingrid Reite Christensen , Ådne Valen-Sendstad , Sven Arntzen , Lena Lybæk , Eva Maagerø , Åse-May Svendsen , Rønnaug Sørensen , Tollef Thorsnes og Geir Winje |
Innbinding: | Open Access |
Utgivelsesår: | 2019 |
Kopibeskyttelse: | Ingen DRM |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788202595364 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning , Historie, religion og filosofi og Samfunnsvitenskap |
Filformater: | EPUB3, PDF |
Lisenstype: | Creative Commons Attribution 4.0 International |
Fagfellevurdert: | Ja |
Fag: | Historie, religion og filosofi, Pedagogikk og lærerutdanning, Samfunnsvitenskap |
Nivå: | Akademisk |
Menneskeverd – en utfordring for skole og samfunn er boka som tar opp spørsmålet: Er alle mennesker like mye verdt? For å svare på dette må vi se nærmere på hvordan vi kan forstå menneskeverd. Menneskeverd og likeverd sees som grunnleggende for skolen, som er samfunnets viktigste aktør for menneskelig læring og utvikling. Samtidig er det mange eksempler på hvor vanskelig det er å sette begreper som likeverd og menneskeverd ut i praksis. I tillegg er det få debatter i skolen som berører selve forståelsen av hva menneskeverd er i skolen. Dette er oppsiktsvekkende, og vi ser det som en utfordring for skole og samfunn.
Boka er en antologi på ni kapitler om menneskeverd i typiske «menneskefag» i skolen, som pedagogikk, filosofi, samfunnsfag, religion, norsk og kunst-og håndverk. Den gir en innføring i hva menneskeverd kan være både fra ulike teoretiske ståsted, og med eksempler fra skole og samfunnsliv. Kapitlene i boka reiser spørsmål om verdighet, likeverd, innenfor- og utenforskap, og hvilke ressurser mennesket tar i bruk i møte med utfordringer.
Menneskeverd – en utfordring for skole og samfunn | |||
Bokmål | Heftet | 2019 |
Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen
Winje (red.), Breidlid, Lybæk og Valen-Sendstad