Mening i tekst (Heftet)

Teorier og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring

Forfatter:

Ingolv Austad (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2003
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
Originaltittel: Mening i tekst
ISBN: 9788202232078
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Norsk og Lese- og skriveopplæring
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Mening i tekst
Dette er en innføring i lesing og skriving både teoretisk, fagdidaktisk og praktisk-pedagogisk. Boka henvender seg først og fremst til studenter på alle studier der en arbeider med lesing og skriving, i grunnutdanning så vel som i videreutdanning. Boka er også aktuell for lærere, spesialpedagoger og andre med behov og interesse for generell faglitteratur om lesing og skriving. Den gir økt innsikt og forståelse og bidrar til en konstruktiv og saklig debatt om grunnleggende lese- og skriveopplæring. Boka kom første gang ut i 1991 og har siden hatt en betydelig posisjon i lærerutdanninga. Nå, et stykke inn i et nytt årtusen, er den blitt revidert og oppdatert med hensyn til den nyeste forskningen og de nyeste klasseromserfaringene. Denne utgaven består av 11 artikler fra landets fremste fagfolk på området.

Til toppen

Forfatter(e)

Liv Engen er lærer og logoped, og har skrevet doktoravhandling om kartlegging av leseferdigheter. Hun har i en årrekkke vært tilsatt ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger. I 1996 utga hun boken Lære å lære i samarbeid med Carol M. Santa, og siden har hun arbeidet for å utvikle og spre kunnskap om lese- og læringsstrategier gjennom en rekke utviklingsprosjekter om lesing og lesedidaktikk. Hun har også vært opptatt av begynneropplæringen i lesing, og har blant annet utgitt bøkene Foreldrenes ABC og Lærerens ABC.

Mari-Ann Igland er professor ved Avd. for lærer- og tolkeutdanning, Høyskolen i Sør-Trøndelag og professor II ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har skrevet avhandling om pedagogisk tekstrespons og publisert en rekke arbeider om ulike emner knyttet til skriving og skriveopplæring, bl.a. elevtekstanalyse, literacy og skriftlig argumentasjon. For tida forsker hun på respons og andre literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.
Dagrun Skjelbred er professor emeritus i norsk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har forsket på lese- og skriveopplæring og er forfatter av flere lærebøker for både grunnskolen og lærerutdanningene. I tillegg har hun lang erfaring som lærerutdanner og som lærer i skolen.