Ivar Bråten er professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet Oslo. Han forsker særlig på temaet kritisk lesing av multiple og digitale tekster og har blant annet utgitt boken Leseforståelse (Cappelen Damm Akademisk, 2007) og The Handbook of Multiple Source Use (med Jason Braasch og Matt McCrudden, Routledge, 2018).
Liv Engen er lærer og logoped, og har skrevet doktoravhandling om kartlegging av leseferdigheter. Hun har i en årrekkke vært tilsatt ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger. I 1996 utga hun boken Lære å lære i samarbeid med Carol M. Santa, og siden har hun arbeidet for å utvikle og spre kunnskap om lese- og læringsstrategier gjennom en rekke utviklingsprosjekter om lesing og lesedidaktikk. Hun har også vært opptatt av begynneropplæringen i lesing, og har blant annet utgitt bøkene Foreldrenes ABC og Lærerens ABC.
Mari-Ann Igland er professor ved Avd. for lærer- og tolkeutdanning, Høyskolen i Sør-Trøndelag og professor II ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har skrevet avhandling om pedagogisk tekstrespons og publisert en rekke arbeider om ulike emner knyttet til skriving og skriveopplæring, bl.a. elevtekstanalyse, literacy og skriftlig argumentasjon. For tida forsker hun på respons og andre literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.
Lise Iversen Kulbrandstad er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Hun er studieleder for høgskolens doktorgradsprogram i profesjonsrettede lærerutdanningsfag og underviser og veileder på programmet og i grunnskolelærerutdanningen. Forskningsinteressene dreier seg om lesing, litterasitet, andrespråksdidaktikk, lærerutdanning og læreres profesjonelle utvikling.
Dagrun Skjelbred er professor emeritus i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har forsket på læremidler og på lese- og skriveopplæring, og hun er forfatter av flere lærebøker for både grunnskolen og lærerutdanningene. I tillegg har hun lang erfaring som lærerutdanner og som lærer i skolen.