Mediepedagogiske perspektiver (Heftet)

Mediesosialisering, undervisning om og med medier

Forfatter:

Fritze, Nordkvelle og Haugsbakk

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 234
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202436124
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Utdanningsledelse og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Mediepedagogiske perspektiver
I Mediepedagogiske perspektiver framstilles mediepedagogikken som et fagfelt med tre perspektiver:

Mediesosialisering - hvordan mennesker og samfunn formes av mediene.
Undervisning om medier - medier som fenomen i samfunnet og oppdragelse i den medieskapte verden.
Undervisning med medier.

Dette behandles i boka på ulike måter, som i kapitler om det å vokse opp i et komplekst nettverkssamfunn, oppfatninger av ungdom som “digitalt innfødte”, film laget om og av ungdom, bruk av mediene i undervisning om politikk, museumspedagogikk og digital historiefortelling.

Boka passer for ulike målgrupper som forholder seg til mediepedagogiske perspektiver: studenter, lærere og forskere ved pedagogikkstudier, medie- og IKT-studier, praktisk-pedagogisk utdanning og grunnskolelærerutdanningen.

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Yvonne Fritze er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskning har hatt fokus på kommunikasjon og tillit over avstand, unges egne filmer og undervisning om og med medier.
Geir Haugsbakk er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskningsinteresser er knyttet til språk, medier, teknologi og undervisning.
Yngve Troye Nordkvelle er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskning og undervisning har hatt fokus på spørsmål om internasjonalisering av skolen, og om mediepedagogikk og fleksibel utdanning.
Grete Jamissen er dosent ved Medieseksjonen, Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har faglig bakgrunn som lærer og pedagog og har lang og variert erfaring fra skole, næringsliv og høyere utdanning. Hun har vært prosjektleder for høgskolens arbeid med digital historiefortelling siden starten i 2006. Som nøkkelperson i oppbyggingen av et nasjonalt faglig nettverk har hun vært prosjektleder for en internasjonal og en nasjonal konferanse om temaet.

Hun var redaktør, sammen med Kristin Holte Haug og Carsten Ohlmann, for den første norske boken om digital historiefortelling Digitalt fortalte historier, Cappelen Damm Akademisk (2012). Hun har skrevet kapitler om digital historiefortelling i flere bøker: Ulike forståelser av kvalitet i norsk, fleksibel høyere utdanning. Tromsø: Norgesuniversitetet (2013), Towards the digital storytelling University, Valencia Universitet (2014) og Mediepedagogiske perspektiver. Mediesosialisering, undervisning om og med medier, Cappelen Damm Akademisk (2015).
Øyvind Kalnes er statsviter og har undervist i faget innenfor høyere utdanning i nærmere 20 år. For tiden er han tilknyttet Bachelor i internasjonale studier ved Høgskolen i Innlandet. Han har forsket og publisert innenfor flere områder, som internasjonale og europeiske relasjoner, komparativ politikk og politikk i nye medier. Ved siden av dette har han bred erfaring med faglige og administrative lederverv i høyere utdanning.

Dagny Stuedahl er professor i kunnskapskulturer ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet knyttet til prosjektet Utforsk Vitensentre, UtVite 2012–2017. Hennes forskningsinteresser er knyttet til hvordan digitale medier endrer kommunikasjonsformer og læring i museer, og hvordan aksjonsforskningsmetoder kan benyttes for å støtte praksisbasert videreutvikling av læringsaktiviteter og design av læringsomgivelser i vitensentre.