Mangfoldskompetanse Unibok (Nettsted)

Perspektiver på undervisning i yrkesfag

Forfatter:

Åse Røthing

Forfatter:
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2018
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202591229
Varighet: Fram til 31.08.2021
Nivå: Akademisk
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Mangfoldskompetanse Unibok

Denne boka setter fokus på noen utvalgte sider ved dagens mangfoldige Norge. Områdene som behandles er urfolk og nasjonale minoriteter, innvandring og nyere minoriteter, samt rasisme og antisemittisme. I arbeid med mangfold i utdanningsfeltet er det viktig med kunnskap og relevante perspektiver som kan fremme kritisk tenkning og respekt for diversitet. De teoretiske perspektivene som forfatteren skisserer har overføringsverdi også til andre områder, som for eksempel religion, seksualitet, funksjonalitet og sosial bakgrunn.

Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag er særlig aktuell for lærere i yrkesfag og for studenter og undervisere ved yrkesfaglærerutdanningene. Boka presenterer ny forskning og er relevant for alle som ønsker økt kompetanse knyttet til mangfold og utdanning, både forskere, lærere, studenter og andre. Den tar utgangspunkt i intervjuer med elever og lærere ved fire yrkesfaglige utdanningsprogram.

Unibok er en digital utgave av boka og kan brukes på alle digitale flater, både online og offline. Teksten tilpasser seg skjermstørrelsen og kan også justeres, og man kan lytte til teksten med tekst-til-tale der ordene markeres samtidig under opplesingen. Innholdsfortegnelse, fulltekstsøk og bokmerkefunksjon gjør det lett å finne fram og holde oversikt. Man kan også markere tekst og legge inn notater, som man kan eksportere til pdf eller word.

Når du har lisens og tilgang til boka, finner du den i «Mine unibøker» på www.unibok.no eller via «Min side» på cda.no.

Til toppen

Andre utgaver

Mangfoldskompetanse
Bokmål Heftet 2017
Forfatter(e)
Åse Røthing er professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun arbeider med spørsmål knyttet til kritiske og interseksjonelle perspektiver på mangfold i skole og utdanning.