Trude Hoel er universitetslektor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Universitetet i Stavanger), med ansvar for barnehagefeltet. Hun er en etterspurt kursholder på temaene leseaktiviteter, språkstimulering og leselyst i barnehagen, og har skrevet flere læremidler og lærebøker om leseaktiviteter.
Gunn Helen Ofstad er universitetslektor og ansatt ved Lesesenteret, Universitet i Stavanger. Hun har lang erfaring fra barnehagefeltet, både som førskolelærer, spesialpedagog og foredragsholder og som foreleser ved lærer- og barnehagelærerutdanningen. Hun har vært ansvarlig for masteremner knyttet til barns språkutvikling og språklige utfordringer og har undervist på videreutdanningen for AKS i Oslo kommune. Ofstad har god kjennskap til utdanningsløpet fra barnehage til SFO og skole etter utstrakt veiledning og samarbeid med kommuner gjennom nasjonale satsinger som språkkommuner og REKOM-ordningen, og hun har arbeidet med overgangen fra barnehage til skole i flere prosjekter, blant annet i språkløyper.no. Hun er opptatt av at de ansatte i barnehage, SFO og skole skal få god kunnskap om språk og barns språkutvikling, og at språkarbeid sees som sentralt i all læring og alt samspill.
Åse Kari H. Wagner er senterleder og førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Universitetet i Stavanger). Hun har doktorgrad i nordisk språk, og har særlig arbeidet med språkkontakt, flerspråklighet og tidlig språkutvikling. Hun har skrevet læremidler og lærebøker, samt forskningsartikler nasjonalt og internasjonalt.