Leseforståelse (Heftet)

Lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis

Forfatter:

Ivar Bråten (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 286
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202261757
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Norsk , Lese- og skriveopplæring , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Leseforståelse

Hva vil det si å forstå det man leser, og hvordan kan undervisningen tilrettelegges slik at den fremmer elevenes leseforståelse? Forfatterne av denne boken tar utgangspunkt i disse og andre sentrale spørsmål om leseforståelse og diskuterer dem i lys av nyere forskning. De gir leseren innsikt i hva som kreves for å bli en god leser i kunnskapssamfunnet, og retter søkelyset mot hva god undervisning i leseforståelse innebærer.

Leseforståelse betyr å utvinne og skape mening ved å gjennomsøke og samhandle med skrevet tekst. Dette er noe annet og mer enn ”å knekke lesekoden”, og det er en nødvendig kompetanse for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Det er derfor viktig at denne siden av leseundervisningen blir vektlagt i skolen.

Dette er den første boken om leseforståelse skrevet av norske forskere på området.
Forfatterne gir en grundig faglig innføring i ulike sider ved temaet leseforståelse på en lett tilgjengelig måte.

Boken er spesielt beregnet på lærerstudenter og lærere i etter- og videreutdanning. Samtidig er den høyst aktuell for studenter i fag som pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Presse Leseforståelse

"Bogen er af høj kvalitet og ret tilgængelig. Og sagt i én sætning: Bogen er fremragende. [...] Bråten og Strømsøs artikler bærer bogen, og næsten alle artiklerne kunne hver for sig være udgangspunkt for en mere omfattende skildring af den enkelte artikels emne. Forfattergruppen dokumenterer en norsk kompetence inden for det læsepædagogiske område, som vi langtfra kan leve op til her i landet."

Mogens Jansen, Læsepædagogen desember 2007

"Denne her bog må man bare anmelde. For pludselig er det den, alle taler om. Jeg skulle i al fald have fingrene i den. 286 sider på norsk. Og de glider bare ned. Hver og en [...] Lærere og lærerstuderende bør læse bogen. Det bør de. Les hele anmeldelsen

Anne Katrine Rask, Folkeskolen 32/2007

Til toppen

Forfatter(e)

Ivar Bråten er professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet Oslo. Han forsker særlig på temaet kritisk lesing av multiple og digitale tekster og har blant annet utgitt boken Leseforståelse (Cappelen Damm Akademisk, 2007) og The Handbook of Multiple Source Use (med Jason Braasch og Matt McCrudden, Routledge, 2018).

Rune Andreassen er professor ved Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning). Han har arbeidet som grunnskolelærer, pedagogisk-psykologisk rådgiver og som fagansvarlig for masterutdanning i spesialpedagogikk. Hans publikasjoner spenner over temaer som leseforståelse, læringsstrategier, leseopplæring, dysleksi, læreres self-efficacy, kildevurdering og lærebokforskning om representasjoner av funksjonshemming.

Øistein Anmarkrud er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, og professor II i spesialpedagogikk ved Høgskolen Kristiania. I sin forskning er han særlig opptatt av hvordan elever med og uten dysleksi forstår digitale og multimediale tekster, og hvilke kognitive og motivasjonelle faktorer som påvirker denne forståelsen. Anmarkrud har tidligere arbeidet som rådgiver i dysleksiteamet ved Bredtvet kompetansesenter, og som pedagogisk-psykologisk rådgiver i PPT.

Vibeke Grøver er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på utvikling av språk og tekstforståelse hos barn og har blant annet publisert Å lære språk i barnehagen (Cappelen Damm Akademisk, 2018) og Learning through Language. Towards an Educationally Informed Theory of Language Learning (med Paola Uccelli, Meredith Rowe og Elena Lieven, Cambridge University Press, 2019).

Rita Hvistendahl er førsteamanuensis i norskdidaktikk og fagdidaktikk for tospråklig opplæring ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo. Hun er forfatter av boka «Elevportretter. Fra det flerkulturelle klasserommet» bygd på hennes doktoravhandling om minoritetsspråklige elevers arbeid med klassisk norsk litteratur, og redaktør av boka «Flerspråklighet i skolen», som fikk Språkprisen 2009. Hun har bidratt i flere antologier og tidsskrift med artikler om opplæring for elever fra språklige minoriteter og om deres skoleprestasjoner.

Veslemøy Rydland er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på flerspråklige barns utvikling i hjem, barnehage og skole.

Helge I. Strømsø er professor i pedagogikk ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han forsker på elever og studenters lesing av trykte og digitale tekster, og har gjennom de siste tiårene skrevet om dette både i norske og internasjonale tidsskrifter.