Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet bøkene Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003), Å kunne lese - nasjonale prøver og grunnleggende ferdigheter (2006) og Litteraturens nytteverdi (2009), og en rekke artikler om litteratur og lesing.
Oddny Judith Solheim er professor i Spesialpedagogikk ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger. I sin forskning er hun spesielt opptatt av faktorer som påvirker engasjement og leseferdighet, evidensbaserte tiltak for elever med lesevansker og tilnærminger for å støtte lærere i videreutvikling av egen undervisningspraksis.
Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitet i Stavanger. Hans forskningsinteresser omfatter blant annet forskning på begynneropplæring, tiltak for elever med lese- og skrivevansker, teknologistøttet læring og nye måter å måle lese- og skriveferdighet på. Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitet i Stavanger. Hans forskningsinteresser omfatter blant annet forskning på begynneropplæring, tiltak for elever med lese- og skrivevansker, teknologistøttet læring og nye måter å måle lese- og skriveferdighet på.
Aslaug Fodstad Gourvennec er stipendiat i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun litterære gruppesamtaler mellom høytpresterende elever i videregående skole.
Toril Frafjord Hoem er førstelektor med master i lesevitenskap. Hun har også lang fartstid fra grunnskolen. Hoem interesserer seg spesielt for læreres læring. Hun har hatt ansvaret for skolering av ressurslærere i lesing i den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» og har vært utviklingspartner for flere skoler i skolebaserte kompetanseutviklingsprosjekter. Hoem har utviklet og hatt fagansvar for videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet, og norsk med vekt på lesing og skriving for lærerspesialister. Hun har publisert artikler om lesing og skriving i begynneropplæringen og fagspesifikk lesing og skriving.
Dag Husebø er for tiden prorektor ved Universitetet i Stavanger. Han har lang erfaring fra undervisning og samarbeidsforskning innenfor lærerutdanning og universitets- og høgskolepedagogikk. For tiden er han involvert i to større forskningsprosjekter, hvor det ene ser på hva som skjer med responspraksiser i ungdomsskoleklasserom som digitaliseres. Det andre undersøker former for og betydningen av tros- og livssynsdialog i videregående skole og i urbane bymiljøer.
Sonja M. Mork er førsteamanuensis ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. Hun har skrevet boka Språk og digitale verktøy i naturfag sammen med Wenche Erlien, samt en rekke kapitler og artikler om grunnleggende ferdigheter i naturfag.
Margunn Mossige er områdeleder ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har mange års undervisningserfaring i videregående skole og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hun har også utviklet materiell med vekt på læringsstrategier og elevers kunnskap om egen lesing og skriving.
Ingrid Nielsen er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har bakgrunn som litteraturviter og har skrevet avhandling om Paul Celans poesi samt en rekke artikler om litteratur med vekt på hermeneutiske og estetiske problemstillinger.
Vibeke Rønneberg er stipendiat i lingvistikk ved Universitetet i Bergen. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun skriveprosessen hos elever med dysleksi. Doktorgradsprosjektet er et samarbeid mellom Lesesenteret, Universitetet i Stavanger og Universitetet i Bergen. Hun har mange års undervisningserfaring fra ungdomsskolen, og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing.
Hanne Egenæs Staurseth er stipendiat i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun ungdomsskoleelevers lesing og produksjon av non-lineære tekstelement i blant annet samfunnsfag. Hun har undervisningserfaring fra ungdomstrinnet og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing.
Hildegunn Støle er førsteamanuensis i literacy studies. Hennes bakgrunn er historisk engelsk pragmatikk. På Lesesenteret jobber hun for tida med nasjonale prøver i lesing for 5. trinn, samt lærerskolering for videregående skole. Hun har mange års undervisningserfaring fra videregående skole.
Bente Rigmor Walgermo er førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresser handler blant annet om motivasjon for lesing og skriving, samt vurdering av leseferdighet og motivasjon.