Lesekompetanse innebærer at elevene kan forstå, bruke, reflektere over og engasjere seg i skrevne tekster. Å lese matematikk er en grunnleggende ferdighet, og boka gir lærere og lærerstudenter teoretisk forståelse og en modell for eksemplarisk matematikkundervisning. I Les og forstå matematikk er det kopiark til elevene, plansjer til å undervisningssituasjonen, teoristoff om lesing i matematikk og henvisninger til læreplanen K06.
Michael Wahl Andersen er utdannet lærer og cand.ped.psyk. Han er ansatt som lektor i matematikk og psykologi ved Professionshøjskolen UCC, København. Han arbeider blant annet med faglig lesning i matematikk, og har skrevet flere bøker og artikler om emnet.
Trine Kjær Krogh er utdannet lærer og cand.mag. Hun har blant annet utdannelse i dansk som andrespråk og spesialpedagogikk med fokus på lesing. Hun er ansatt som adjunkt ved Professionshøjskolen UCC, København og arbeider til daglig med barns tilegnelse av språk og spesialpedagogikk.