Lekser Unibok (Nettsted)

Forfatter:

Sissel Østrem

Forfatter:
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 103
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202730895
Varighet: Fram til 31.08.2022
Nivå: Akademisk
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Lekser Unibok

Unibok er en digital utgave av boka. Denne utgaven er kun til salgs for skoler og kan ikke kjøpes av privatpersoner. Vennligst se andre utgaver for privat kjøp.

Hvordan fremstår fenomenet lekser for lærere, elever og foreldre? Er det å gi lekser bare en gammel vane, eller har lekser en betydning for elevenes læring i skolen? De fleste lærere gir lekser. Det finnes likevel skoler og lærere som ikke gir lekser og mener at det er til elevenes beste.

Hvem er leksene for? For lærerne som ikke har tid til å gjennomgå alt fagstoff i timen, for elevene som trenger mengdetrening, eller for foreldrene som skal følge med på hva barna lærer på skolen? Til å være et så vanlig fenomen er det påfallende hvor mange spørsmål og få svar det er om leksenes formål og nytte.

Sissel Østrem ble opptatt av lekser etter at hun ble pensjonist og fikk barnebarn som trengte leksehjelp. Hverken som lærer i grunnskolen eller som lærerutdanner innen pedagogikk var hun eller hennes kolleger opptatt av hvorfor det gis lekser på skolen. Det var bare sånn det skulle være – en rituell praksis. Nå har Sissel funnet ut mye om fordeler og ulemper med lekser og hva de betyr for de som gir og får dem.

Unibok er en digital utgave av boka og kan brukes på alle digitale flater, både online og offline. Teksten tilpasser seg skjermstørrelsen og kan også justeres, og man kan lytte til teksten med tekst-til-tale der ordene markeres samtidig under opplesingen. Innholdsfortegnelse, fulltekstsøk og bokmerkefunksjon gjør det lett å finne fram og holde oversikt. Man kan også markere tekst og legge inn notater, som man kan eksportere til pdf eller word.

Når du har lisens og tilgang til boka, finner du den i «Mine unibøker» på www.unibok.no eller via «Min side» på cda.no.

Til toppen

Forfatter(e)

Sissel Østrem har mange års erfaring med veilederutdanning og har deltatt i forskningsprosjekter om veiledning. Hun har også skrevet flere vitenskapelige artikler om temaet. Hun har vært lærer og senere lærerutdanner ved Universitet i Stavanger.