Ledelse for læring i mulighetenes skole (Ebok)

Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling

Forfatter:

Anne Berit Emstad og Elin Angelo (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2022
Kopibeskyttelse: Readium LCP
Filstørrelse: 2.24 MB
Filformat: EPUB3
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202633691
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Utdanningsledelse og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Ledelse for læring i mulighetenes skole

Denne boken handler om ledelse for læring i mulighetenes skole. Det betyr ledelse for læring i en skole som særlig fokuserer på mulighetene for den enkelte elev og for fellesskapene, og for en mangfoldig og meningsfull kunnskapsutvikling.

Forfatterne vektlegger særlig spenningsforholdet mellom allmenndanning og talentutvikling og bokens kapitler gir ulike eksempler og perspektiver på hvordan ledelse på ulike nivå i slike miljøer har betydning for elevenes kunnskapsutvikling og læringsfellesskap.

Eksemplene i boken er fra nye studier innen ulike skolevirkeligheter som toppidrettsgymnas, grunnskole, kulturskole og en dansk friskole som særlig vektlegger estetisk tilnærming til læring. Bokens kapitler tilbyr også teoretiske drøftinger om ledelse fra ulike perspektiv. Til sammen er hensikten å styrke refleksjonskompetansen om skoleledelse for en bærekraftig og meningsfull kunnskapsutvikling i skolen.

Boken er skrevet av forfattere fra et mangfold av kunnskapsfelt innen utdanning, kunstfag og ledelse, der vitenskap og kunst knyttes sammen på tvers av fag og tradisjoner. Samarbeidet fagpersonene imellom har gitt spennende resultater som bringer nye perspektiver og kunnskap om ledelse for læring. Boken er derfor et bidrag til skoleledelsesfeltet i bred forstand.

E-boken tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2015.

Til toppen

Andre utgaver

Forfatter(e)

Elin Angelo (PhD) is professor of music education at Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Department of Teacher Education/Department of Music, and visiting professor at Nord University,Faculty of Education and Arts. Her research interests include music teacher education, higher music educationand music and art school-related research. Further information: https://www.ntnu.edu/employees/elin.angelo

Anne Berit Emstad (PhD) is professor in educational leadership, and a innovation manager at Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Department of Teacher Education. The Innovation Manager’s most important responsibility is to realize more of the innovation potential in research and research collaboration. Emstads research interests includes educational leadership, leadership by learning, leading teachers learning, school development, schoolbased evaluation, newly educated teachers, and music and art school-related research. Further information: https://www.ntnu.edu/employees/anne.emstad

Carl Fredrik Dons er dosent i utdanningsledelse ved NTNU. Han har lang erfaring som lærer og som lærerutdanner innenfor grunnskolelærerutdanninga. I dag arbeider han innenfor fagfeltene skoleledelse, didaktikk og teknologi, og har ledet flere forsknings- og utviklingsprosjekter hvor søkelyset er rettet mot kommunikasjon og kunnskapsdeling i ulike digitale miljø. Dons har i de siste årene publisert artikler innenfor læring, ledelse og digitale medier.

Kristin Helstad er professor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet og ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsinteressene hennes er knyttet til ledelse og skoleutvikling, arbeidsplasslæring, akademisk skriving og kvalitetsarbeid i høyere utdanning. Hun underviser i lærerutdanningene og i skolelederutdanningene.

Torild Oddane (f. 1965) er sivilingeniør fra NTNU, Institutt for Industriel løkonomi og teknologiledelse, og har doktorgrad fra samme sted med en avhandling om effekten av lederutviklingsprogrammer. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Handelshøyskolen i Trondheim. Forskningsinteressene hennes er innenfor områdene kreativitet, innovasjon og ledelse.

Lise Vikan Sandvik er førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk og nestleder for utdanning ved Program for lærerutdanning, NTNU. Sandviks interessefelt er hovedsakelig rettet mot områdene skriving, vurdering for læring, utdanningsforskning og utvikling av læreres vurderingskompetanse. Hun har skrevet en avhandling om vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning (2011), og har publisert flere artikler og bokkapitler om læringsledelse, skriving og vurdering. Sandvik er forsker i det fireårige Udir-finansierte forskningsprosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS) og har vært redaktør for rapportene i prosjektet. Sandvik har flere års erfaring som lærer i ungdomsskole og videregående skole.

Grete Wennes var utdannet dr.oecon. fra Norges Handelshøyskole med spesialfelt ledelse av kunstneriske virksomheter. Hun forsket innenfor det store temaet ledelse og jobbet med ledelse og ledelsesutvikling i både offentlig og privat sektor. Wennes var førsteamanuensis ved Trondheim Økonomiske Høgskole/HiST og underviste i fag som ledelse, kunnskapsledelse og samfunnsvitenskapelig metode. Hun var også programkoordinator for Master i Kunnskaps- og Innovasjonsledelse i samarbeid mellom HiST, HiNT, CBS og Learning Lab Denmark.

Wennes hadde en rekke styreverv innen kultur, blant annet som visepresident i Norges Musikkorps Forbund. Videre var hun en entusiastisk foredragsholder i både inn- og utland.

Tone Pernille Østern, ph.d. (Dr. of Arts in dance), er dansekunstner/koreograf på det frie scenekunstfeltet og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU. Hennes doktorgrad i dansekunst er fra Teaterhögskolan i Helsingfors (nå en del av University of the Arts Helsinki). År 2011 var hun skapende fylkeskunstner i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Hun har lang fartstid som frilanskoreograf og dansepedagog i det profesjonelle og frivillige kulturlivet, samt i ulike skoleslag. Fra 2010 er hun faggruppeleder i kunstfag, mediefag og idrett ved Program for lærerutdanning, der hun også er fagansvarlig for mastergraden i kunstfagdidaktikk. For Østerns kunstneriske virke, se www.dance-company.no og www.danselaboratoriet.no.