Ledelse for læring i mulighetenes skole (Heftet)

- skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling

Forfatter:

Anne Berit Emstad og Elin Angelo (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 260
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202482459
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Utdanningsledelse og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Ledelse for læring i mulighetenes skole

Denne boken handler om ledelse for læring i mulighetenes skole. Det betyr ledelse for læring i en skole som særlig fokuserer på mulighetene for den enkelte elev og for fellesskapene, og for en mangfoldig og meningsfull kunnskapsutvikling.

Forfatterne vektlegger særlig spenningsforholdet mellom allmenndanning og talentutvikling og bokens kapitler gir ulike eksempler og perspektiver på hvordan ledelse på ulike nivå i slike miljøer har betydning for elevenes kunnskapsutvikling og læringsfellesskap.

Eksemplene i boken er fra nye studier innen ulike skolevirkeligheter som toppidrettsgymnas, grunnskole, kulturskole og en dansk friskole som særlig vektlegger estetisk tilnærming til læring. Bokens kapitler tilbyr også teoretiske drøftinger om ledelse fra ulike perspektiv. Til sammen er hensikten å styrke refleksjonskompetansen om skoleledelse for en bærekraftig og meningsfull kunnskapsutvikling i skolen.

Boken er skrevet av forfattere fra et mangfold av kunnskapsfelt innen utdanning, kunstfag og ledelse, der vitenskap og kunst knyttes sammen på tvers av fag og tradisjoner. Samarbeidet fagpersonene imellom har gitt spennende resultater som bringer nye perspektiver og kunnskap om ledelse for læring. Boken er derfor et bidrag til skoleledelsesfeltet i bred forstand.

Til toppen

Forfatter(e)
Elin Angelo er ph.d. og førsteamanuensis i musikkdidaktikk ved NTNU, Program for lærerutdanning. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog, og har erfaring fra kombinerte stillinger i det musikkpedagogiske landskapet fra barnehage til høyere utdanning. Angelo disputerte med avhandlingen Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser (2012), og har siden 2006 vært forfatter og medforfatter i en rekke publikasjoner om musikk, kunst og pedagogikk. Hun er aktuell med monografien Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet (2014), og i samarbeid med Morten Sæther; Barnet och musiken. Introduktion i musikpedagogik för förskolläräre (2014).
Anne Berit Emstad er førsteamanuensis i skoleledelse ved NTNU. Hun har lang erfaring som lærer, pedagogisk konsulent og regionkonsulent i kommunal sektor. Hun har siden 2008 undervist på mastergrad i skoleledelse og rektorutdanningen ved NTNU. Hennes forskningsinteresser er knyttet til skoleutvikling, skolevurdering og ledelse for læring på individuelt nivå og på organisasjonsnivå.
Carl Fredrik Dons er dosent i utdanningsledelse ved NTNU. Han har lang erfaring som lærer og som lærerutdanner innenfor grunnskolelærerutdanninga. I dag arbeider han innenfor fagfeltene skoleledelse, didaktikk og teknologi, og har ledet flere forsknings- og utviklingsprosjekter hvor søkelyset er rettet mot kommunikasjon og kunnskapsdeling i ulike digitale miljø. Dons har i de siste årene publisert artikler innenfor læring, ledelse og digitale medier.
Kristin Helstad er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo, hvor hun underviser og veileder ved rektorutdanningen. Hun har doktorgrad om temaet kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole. Helstad har også erfaring som lærer og skoleleder, og som forlagsredaktør i Universitetsforlaget. Både som lærer, skoleleder, forlagsredaktør, universitetsansatt og forfatter av en rekke bøker har hun vært en ypperlig formidler av kunnskap om læring og om lærerrollen. Kristin Helstad vant Faglitterært forfatterstipend 2014 sammen med Per Arne Øiestad for prosjektet Læreren som leder. Verktøy for ledelse og læring i klasserommet.
Torild Oddane (f. 1965) er sivilingeniør fra NTNU, Institutt for Industriel løkonomi og teknologiledelse, og har doktorgrad fra samme sted med en avhandling om effekten av lederutviklingsprogrammer. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Handelshøyskolen i Trondheim. Forskningsinteressene hennes er innenfor områdene kreativitet, innovasjon og ledelse.
Lise Vikan Sandvik er førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk og nestleder for utdanning ved Program for lærerutdanning, NTNU. Sandviks interessefelt er hovedsakelig rettet mot områdene skriving, vurdering for læring, utdanningsforskning og utvikling av læreres vurderingskompetanse. Hun har skrevet en avhandling om vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning (2011), og har publisert flere artikler og bokkapitler om læringsledelse, skriving og vurdering. Sandvik er forsker i det fireårige Udir-finansierte forskningsprosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS) og har vært redaktør for rapportene i prosjektet. Sandvik har flere års erfaring som lærer i ungdomsskole og videregående skole.

Grete Wennes er utdannet dr.oecon. fra Norges Handelshøyskole med spesialfelt ledelse av kunstneriske virksomheter. Hun er i dag en aktiv forsker innenfor det store temaet ledelse og jobber med ledelse og ledelsesutvikling i både offentlig og privat sektor. Wennes er førsteamanuensis ved Trondheim Økonomiske Høgskole/HiST og underviser i fag som ledelse, kunnskapsledelse og samfunnsvitenskapelig metode. Hun er også programkoordinator for Master i Kunnskaps- og Innovasjonsledelse i samarbeid mellom HiST, HiNT, CBS og Learning Lab Denmark.

Wennes har en rekke styreverv innen kultur, blant annet som visepresident i Norges Musikkorps forbund. Videre er hun en entusiastisk foredragsholder i både inn- og utland.

Tone Pernille Østern, ph.d. (Dr. of Arts in dance), er dansekunstner/koreograf på det frie scenekunstfeltet og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU. Hennes doktorgrad i dansekunst er fra Teaterhögskolan i Helsingfors (nå en del av University of the Arts Helsinki). År 2011 var hun skapende fylkeskunstner i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Hun har lang fartstid som frilanskoreograf og dansepedagog i det profesjonelle og frivillige kulturlivet, samt i ulike skoleslag. Fra 2010 er hun faggruppeleder i kunstfag, mediefag og idrett ved Program for lærerutdanning, der hun også er fagansvarlig for mastergraden i kunstfagdidaktikk. For Østerns kunstneriske virke, se www.dance-company.no og www.danselaboratoriet.no.