Læring – et samspill mellom hjerne, kropp og omverden

Kjeld Fredens, 2019, Heftet, Bokmål
Arne Solli (Oversetter)

Omtale

Enten du er barnehagelærer, lærer eller jobber med barn og unge i andre sammenhenger, gir denne boken innspill til nye måter å tenke på. Bokens gjennomgående tema er at læringens kroppslige fundament er avgjørende for livslang læring. Den er skrevet til deg som er interessert i det nyeste innen kognisjonsforskning, og er et oppgjør med den tenkningen som hevder at hjernen alene styrer våre mentale funksjoner.

Forfatteren er en skarp motstander av dagens testregimer i barnehage og skole i Norden. Han spør hvorfor fag som kunst, sang, musikk og kroppsøving får stadig dårligere kår, og han argumenterer for at svekkelsen av disse fagene også svekker barns og unges kreative ferdigheter og læreevner.

VI LÆRER MED KROPPEN. Det er den naturlige måten å lære på for mennesker i alle aldre, særlig barn og unge. Kroppen er brobyggeren mellom hjernen og den omverden vi lever i. Ny forskning viser at når vi tenker, skjer det i et ubrytelig samarbeid mellom hjerne, kropp og omverden.

Denne norske utgaven er oppdatert med norske eksempler, og forordet er et intervju med tidligere barneombud Anne Lindboe.