Læring - et samspill mellom hjerne, kropp og omverden (Heftet)

Forfatter:

Kjeld Fredens

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 262
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Originaltittel: LÆRING med kroppen forrest
Oversatt av: Solli, Arne
ISBN: 9788202614317
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Pedagogikk
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Læring - et samspill mellom hjerne, kropp og omverden

Enten du er barnehagelærer, lærer eller jobber med barn og unge i andre sammenhenger, gir denne boken innspill til nye måter å tenke på. Bokens gjennomgående tema er at læringens kroppslige fundament er avgjørende for livslang læring. Den er skrevet til deg som er interessert i det nyeste innen kognisjonsforskning, og er et oppgjør med den tenkningen som hevder at hjernen alene styrer våre mentale funksjoner.

VI LÆRER MED KROPPEN. Det er den naturlige måten å lære på for mennesker i alle aldre, særlig barn og unge. Kroppen er brobyggeren mellom hjernen og den omverden vi lever i. Ny forskning viser at når vi tenker, skjer det i et ubrytelig samarbeid mellom hjerne, kropp og omverden.

Forfatteren er en skarp motstander av dagens testregimer i barnehage og skole i Norden. Han spør hvorfor fag som kunst, sang, musikk og kroppsøving får stadig dårligere kår, og han argumenterer for at svekkelsen av disse fagene også svekker barns og unges kreative ferdigheter og læreevner.

Denne norske utgaven er oppdatert med norske eksempler, og forordet er et intervju med tidligere barneombud Anne Lindboe.

Til toppen

Andre aktuelle titler

  • Alt jeg kan!

    Hvordan kroppen lærer hjernen å tenke

    Grete Helle og Tom Rune Fløgstad

    Heftet
Forfatter(e)
Kjeld Fredens er professor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet. Han er lege og har blant annet vært hjerneforsker ved Aarhus Universitet. I tillegg til professoratet i Aalborg innehar han stillingen som redaktør for tidsskriftet Kognisjon & Pædagogik.