Læreren som regissør (Heftet)

Ledelse og læring i klasserommet

Forfatter:

Kristin Helstad og Per Arne Øiestad

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202755881
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Utdanningsledelse og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Læreren som regissør

Hva dreier dramaturgisk didaktikk seg om og hvordan kan lærere iscenesette undervisning? I denne boken viser forfatterne hva det innebærer å ta regi i klasserommet. Det dreier seg om å utvikle læringsdriv og få klassen til å fungere som et godt fungerende ensemble.

Denne reviderte utgaven er gjennomgående oppdatert mot nyere forskning og nye læreplanforventninger, og et eget kapittel om det mangfoldige klasserommet er kommet til.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Kristin Helstad er professor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet og ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsinteressene hennes er knyttet til ledelse og skoleutvikling, arbeidsplasslæring, akademisk skriving og kvalitetsarbeid i høyere utdanning. Hun underviser i lærerutdanningene og i skolelederutdanningene.

Per Arne Øiestad er regissør og utdannet teaterlærer, og har arbeidet med drama på flere ungdoms- og videregående skoler. For tiden jobber han på Hartvig Nissens skole i Oslo. Øiestad har også regissert en rekke teateroppsetninger og skrevet flere artikler om drama og musikk. Sammen med Kristin Helstad vant Per Arne Øiestad Faglitterært forfatterstipend 2014 for prosjektet Læreren som leder. Verktøy for ledelse og læring i klasserommet.

Jonas Yassin Iversen er postdoktor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Høgskolen i Innlandet. Han forsker på didaktikk for flerspråklige klasserom, flerspråklighet i lærerutdanningen og minoritetsspråkopplæring i og utenfor skolen. Han har undervisningserfaring fra grunnskole, mottaksklasser og lærerutdanningene.