Læreren som regissør (Heftet)

Ledelse og læring i klasserommet

Forfatter:

Kristin Helstad og Per Arne Øiestad

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Antall sider: 220
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202755881
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Utdanningsledelse og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Læreren som regissør

I Læreren som regissør viser forfatterne hva det innebærer å ta regi i klasserommet. Boken bygger på et bredt kunnskapsgrunnlag der lærerarbeidet blir belyst fra pedagogiske, fagdidaktiske og teaterfaglige perspektiver.

Denne nye utgaven er gjennomgående revidert og oppdatert mot LK 20 og nasjonal og internasjonal skole- og klasseromsforskning. Et nytt kapittel om iscenesettelse av undervisning tilbyr en dramaturgisk forståelse av undervisningsforløp. Kapitlet om ledelse og regi i klasserommet ser nærmere på lærerens roller som læringsleder, relasjonsbygger, lagleder og sjef. Jonas Yassin Iversen har skrevet et nytt kapittel om det mangfoldige klasserommet. ​​​​​​​Alle kapitlene presenterer skjønnlitterære tekster og refleksjonsoppgaver til inspirasjon og ettertanke.

Læreren som regissør utforsker hva ledelse og læring dreier seg om i teori og i praksis. Som læringsleder har læreren ansvar for å utvikle gode relasjoner og en læringskultur der klassen fungerer som et godt ensemble. Verktøyene i lærerens verktøykasse er som i teateret – kroppen, stemmen, teksten og rommet. I boka viser forfatterne hvordan lærere kan ta i bruk slike verktøy på læringsfremmende måter. En rekke eksempler illustrerer hvordan det å være lærer både er et komplekst og et meningsfylt arbeid.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Kristin Helstad er professor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet og ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Forskningsinteressene hennes er knyttet til ledelse og skoleutvikling, arbeidsplasslæring, akademisk skriving og kvalitetsarbeid i høyere utdanning. Hun underviser i lærerutdanningene og i skolelederutdanningene.

Per Arne Øiestad er regissør og utdannet teaterlærer, og har arbeidet med drama på flere ungdoms- og videregående skoler. For tiden jobber han på Hartvig Nissens skole i Oslo. Øiestad har også regissert en rekke teateroppsetninger og skrevet flere artikler om drama og musikk. Sammen med Kristin Helstad vant Per Arne Øiestad Faglitterært forfatterstipend 2014 for prosjektet Læreren som leder. Verktøy for ledelse og læring i klasserommet.

Jonas Yassin Iversen er postdoktor i pedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Høgskolen i Innlandet. Han forsker på didaktikk for flerspråklige klasserom, flerspråklighet i lærerutdanningen og minoritetsspråkopplæring i og utenfor skolen. Han har undervisningserfaring fra grunnskole, mottaksklasser og lærerutdanningene.