Lærer i skolen 5-10 (Heftet)

Lærerarbeid og læringsmiljø

Forfatter:

May Britt Postholm, Peder Haug, Elaine Munthe og Rune Johan Krumsvik (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202622015
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Lærer i skolen 5-10

Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 5. – 10. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever, og gode relasjoner, kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

Til toppen

Forfatter(e)

May Britt Postholm er professor ved ILU, NTNU. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Postholm er også forfatter av boken med tittelen «Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen».

Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer.
Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Senter for profesjonsstudier, HiO. Hun arbeider med utviklingsprosjekter og kursvirksomhet innen læreres klasse- og læringsledelse. Hennes forskningsfelt er læreres arbeid i klasserommet og usikkerhet i lærerarbeidet. Et annet forskningsfelt er praksisopplæring og lærerutdanneres arbeid. Elaine Munthe er leder av Følgegruppen for lærerutdanningsreformen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (2010–2015).
Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, samt professor II ved Høgskulen Stord/Haugesund. Krumsvik leder forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB, som driver utdanningsforskning både i skolen og i høyere utdanning. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler som omhandler IKT, undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt.