Lærer i skolen 1–7 (Heftet)

Lærerarbeid og læringsmiljø

Forfatter:

Postholm, Haug, Munthe og Krumsvik (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202567231
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Lærer i skolen 1–7

Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 1.–7. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

May Britt Postholm er professor ved ILU, NTNU. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Postholm er også forfatter av boken med tittelen «Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen».

Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer.
Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Senter for profesjonsstudier, HiO. Hun arbeider med utviklingsprosjekter og kursvirksomhet innen læreres klasse- og læringsledelse. Hennes forskningsfelt er læreres arbeid i klasserommet og usikkerhet i lærerarbeidet. Et annet forskningsfelt er praksisopplæring og lærerutdanneres arbeid. Elaine Munthe er leder av Følgegruppen for lærerutdanningsreformen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (2010–2015).
Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, samt professor II ved Høgskulen Stord/Haugesund. Krumsvik leder forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB, som driver utdanningsforskning både i skolen og i høyere utdanning. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler som omhandler IKT, undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt.
Mette Bunting er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge der hun foreleser på lærerutdanningen innenfor pedagogikk og veiledning. Hennes fordypning er utdanningsledelse. Hun har jobbet i til sammen 10 år som lærer i videregående skole og ungdomsskole, og har i tillegg vært inspektør ved en ungdomsskole. I seks år jobbet hun som pedagogisk veileder på pedagogisk senter i Skien kommune, der hun blant annet var prosjektleder for MiLL-programmet. Bunting var med på å starte et kommunalt veiledningsprogram for nyutdannede lærere i Skien, en av de første kommunene i landet på dette. Hun brukes som ekstern veileder for skoler og kommuner.

Bunting er kjent som både foreleser, forfatter og kursholder. Hun brukes mye som kursholder innenfor temaene læringsstrategier, ledelse og vurdering, og er en av forfatterne i bøkene utgitt i forbindelse med tv-seriene Blanke ark. I tillegg har Bunting skrevet boken MiLL. På vei mot tilpasset opplæring og artikler i blant annet Fagbok i bruk. I denne utgaven av Blanke ark er Bunting engelsklærer. I den forrige var hun pedagogisk ansvarlig.
Helga Kufaas Tellefsen er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har de siste årene hatt ansvaret for og undervist lærere i matematikk i videreutdanningstilbudet «kompetanse for kvalitet». Tellefsen har sittet som representant for HiOA i den nasjonale gruppen NELVU, nasjonalt organ for elev- og lærlingsvurdering, nå NKV (Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering). Hun har tidligere jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen gjennom 10 år.
Hildegunn Fandrem er førsteamanuensis ved Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger.

Sølvi Mausethagen er professor ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er utdannet allmennlærer, har master i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen, styring og utdanningspolitikk. Hun har publisert flere artikler om disse temaene og har skrevet boken «Læreren i endring?» (2015). Hun var sekretær for ”Ekspertgruppen om lærerrollen” (2016) og har ledet et forskningsprosjekt som studerte bruk av elevresultater i skoler og kommuner.

Randi Myklebust er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda og har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er utdannet allmennlærer og har et embetsstudium i spesialpedagogikk og en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har mange års undervisningserfaring fra flerspråklige klasserom og har deltatt i flere forskningsprosjekter
som har studert klasseromspraksiser og flerspråklige elevers skolesituasjon. I 2018 disputerte hun med avhandlingen Muntlighet i det flerspråklige klasserommet.
Toril Frafjord Hoem er førstelektor i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger og har mange års undervisningserfaring fra grunnskolen. Hun har særlig interesse for fagspesifikk lesing og skriving og læreres læring. Foruten å arbeide med videreutdanning for lærere i lesing og norsk for lærerspesialister, har hun også vært prosjektleder for Ungdomstrinn i utvikling.
Eva Maagerø er dosent i norsk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun er tekstforsker og skriver mye, både bøker og artikler. Hun underviser ved master i faglitterær skriving ved Høgskolen i Sørøst-Norge og er med på å utdanne nye sakprosaforfattere hvert år.