Lærer i skolen 1–7 (Heftet)

Lærerarbeid og læringsmiljø

Forfatter:

Postholm, Haug, Munthe og Krumsvik (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 304
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202567231
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Lærer i skolen 1–7

Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 1.–7. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Elaine Munthe, dr.polit., er professor i pedagogikk og dekan ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Hennes forskningsfelter (1) læreres arbeid i undervisning, (2) lærersamarbeid, læreres læring og skoleutvikling (f.eks. gjennom bruk av Lesson Study), og (3) kvalifisering til læreryrket. Hun har ledet evaluering av grunnskolelærerutdanning i Norge og i Danmark, har vært programstyremedlem og leder av flere forskningsprogrammer i Forskningsrådet og er nå leder av programstyret for Evaluering av fagfornyelsen ved Utdanningsdirektoratet.

Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk ved UiB (2010–2017) og er nå forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap ved Institutt for pedagogikk ved UiB. Krumsvik er også faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) og redaktør for det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen pedagogikk, digital kompetanse, klasseledelse, IKT og læring både nasjonalt og internasjonalt.

Mette Bunting er dosent i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, og jobber på lærerutdanningen.

Bunting leder forskningsgruppen «Oppvekst og Utdanning», er en av to prosjektledere for det longitudinelle forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark», leder Erasmus-prosjektet «Marginalization and Co-created Education (MaCE)» og er prosjektleder for «Grunnleggende ferdigheter», et samarbeidsprosjekt med Telemark fylkeskommune.

Hun holder en del kurs og foredrag for lærere og andre i skolen om tilpasset opplæring, læringsstrategier, frafall, vurdering og veiledning.

Helga Kufaas Tellefsen er førstelektor i matematikkdidaktikk ved OsloMet –storbyuniversitetet. Hun har de siste årene hatt ansvaret for og undervist lærere i matematikk/matematikkdidaktikk i videreutdanningstilbudet «Kompetanse for kvalitet» samt innen etterutdanning. Tellefsen har sittet som representant for HiOA (nå OsloMet) i den nasjonale gruppen NELVU, Nettverk for elev- og lærlingvurdering. Hun har skrevet flere artikler og kapitler som omhandler vurdering for læring i matematikk.

Hilde Sollid er professor i nordisk språkvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet,Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Hun underviser og veileder hovedsakelig på master i grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn. Et gjennomgående tema i Sollids forskning er Nord-Norge som flerspråklig landsdel, og hovedfokus er på sosiolingvistiske perspektiver på språklig mangfold i og utenfor klasserommet.

Hanne Jahnsen er førstelektor i pedagogikk ved Universitet i Stavanger, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA). Hun veileder kommuner og skoler om hvordan man utvikler elevenes lærings- og skolemiljø forå redusere og forebygge mobbing. Foruten å forske på mobbing i skolen har hun også studert hvordan skoler og kommuner legger til rette for inkluderende opplæring av elever som viser ulike typer problematferd i skolen, samt minoritetsspråklige elever.

Hildegunn Fandrem er professor ved Universitet i Stavanger, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA). Hun forsker, veileder og foreleser hovedsakelig på temaene inkludering av barn/elever med innvandrerbakgrunn og mobbing, herunder digital mobbing. Hun har vært norsk representant i et europeisk nettverk mot digital mobbing. Fandrem leder ellers forskergruppa Mangfold og Inkludering på NSLA.

Ida Risanger Sjursø er universitetslektor ved Universitetet i Stavanger, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA). Hun har en master i spesialpedagogikk. Hennes doktorgrad fokuserer på emosjonelle problemer hos dem som er utsatt for tradisjonell og digital mobbing og deres opplevelse av sosial støtte fra kontaktlærere.

Sølvi Mausethagen er professor ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er utdannet allmennlærer, har master i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen, styring og utdanningspolitikk. Hun har publisert flere artikler om disse temaene og har skrevet boken «Læreren i endring?» (2015). Hun var sekretær for ”Ekspertgruppen om lærerrollen” (2016) og har ledet et forskningsprosjekt som studerte bruk av elevresultater i skoler og kommuner.

Sigrun K. Ertesvåg er professor ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger og professor II ved Høgskulen i Volda. Ho har lang erfaring med utvikling og implementering av kompetanseutvikling innan leiarskap i klassa saman med norske lærarar og skular. Ho har leia ei rekkje større og mindre forskingsprosjekt både innan skuleutvikling generelt og retta mot interaksjon mellom lærarar og elevar spesielt. I CIESL-prosjektet, som er i avsluttingsfasen, er skuleutvikling og utvikling av interaksjon mellom lærarar og elevar sett i samanheng.

Randi Myklebust er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda og har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er utdannet allmennlærer og har et embetsstudium i spesialpedagogikk og en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har mange års undervisningserfaring fra flerspråklige klasserom og har deltatt i flere forskningsprosjekter
som har studert klasseromspraksiser og flerspråklige elevers skolesituasjon. I 2018 disputerte hun med avhandlingen Muntlighet i det flerspråklige klasserommet.

Kjetil Børhaug er statsvitar med hovudfag i administrasjon og organisasjonsvitskap. Han disputerte ved UiB på ei avhandling om utdanning og politisk sosialisering i 2007. Børhaug er tilknytta Institutt for administrasjon og organisasjonsvitskap ved UiB som professor i samfunnsfagsdidaktikk. Forskingsfelta til Børhaug er for det fyrste knytt til fagdidaktikk, med særleg vekt på samfunnsfaget som politisk sosialisering, og for det andre, styring, organisering og leiing i barnehagesektoren. Han har vore med på fleire NFR-prosjekt på dette feltet, og han leier ekspertgruppa som utgreier barnehagelærarane som profesjon. Frå 2018 er Børhaug med i evalueringa av implementeringa av rammeplanen for barnehagen.

Fredrik Mørk Røkenes er førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han er utdannet IKT-medarbeider, lektor i engelsk med master i engelsk fagdidaktikk og har en doktorgrad i engelsk fagdidaktikk. Hans forskningsinteresser er knyttet til bruken av digital teknologi i engelskfaget, utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning, og skriving av litteraturreviews. Røkenes har publisert flere artikler og bokkapitler om disse temaene og er en av prosjektlederne i utviklingsprosjektet DigGiLU ved NTNU som har fokus på digitalisering i lærerutdanningen.

Toril Frafjord Hoem er førstelektor med master i lesevitenskap. Hun har også lang fartstid fra grunnskolen. Hoem interesserer seg spesielt for læreres læring. Hun har hatt ansvaret for skolering av ressurslærere i lesing i den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» og har vært utviklingspartner for flere skoler i skolebaserte kompetanseutviklingsprosjekter. Hoem har utviklet og hatt fagansvar for videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet, og norsk med vekt på lesing og skriving for lærerspesialister. Hun har publisert artikler om lesing og skriving i begynneropplæringen og fagspesifikk lesing og skriving.

Mari Ann Letnes er førsteamanuensis i pedagogikk og kunst og håndverk ved NTNU. Hun har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barns praktisk skapende arbeid og kunstfaglige læreprosesser i skole og i barnehage samt til barns bruk av digital teknologi i skapende prosjekter. Letnes deltar i ulike europeiske forskningsprosjekter og forskningsnettverk. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, kulturskolen, videregående skole og barnehagelærerutdanning.

Eva Maagerø er professor i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider særlig med sosialsemiotikk, systemisk funksjonell lingvistikk, multimodalitet og literacy, og hun har undervist i lærerutdanningen i mange år.

Dag Torvanger er universitetslektor ved grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han har interessert seg for sammenhengene mellom kunst og matematikk og mellom naturfag og matematikk.