Lærerrollen (Heftet)

om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse

Forfatter:

Per Arneberg og Bjørn Overland

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 132
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202406370
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning og Lærerutdanning
Fag: Lærerutdanning
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Lærerrollen

I denne boka argumenteres det for at lærerkvalitet er knyttet til pedagogisk dannelse, etisk bevissthet og læreres og skolelederes hverdagslæring. Denne læringen forutsetter evne til refleksjon og didaktisk, etisk og faglig kompetanse og en kultur som gir rom for vurdering og dialog i et lærende fellesskap. Forfatterne mener at denne kulturen ikke i tilstrekkelig grad er utviklet i skolen, og peker på hva som skal til for at det skal kunne utvikles en læringskultur.

Lærerrollen gir ikke noen entydige svar, men gir innspill som kan bidra til at lærere og skoleledere kan gi bedre rom for utvikling av pedagogisk dannelse og kultur for læring i egen organisasjon.

Til toppen

Forfatter(e)

Per Arneberg (f. 1953) er cand.paed. og arbeider til daglig som seniorkonsulent i Utdanningsforbundets kurs- og videreutdanningsavdeling, Utdanningsakademiet. Han har tidligere arbeidet i skolen som lærer og rådgiver og er mye brukt som foredragsholder. Arneberg har skrevet og redigert en rekke bøker i pedagogikk.

Bjørn Overland er førstelektor i pedagogikk og er tilknyttet Høgskolen i Innlandet. Han har gjennom flere år arbeidet med generell pedagogikk, spesialpedagogikk, utdanningsledelse og kvalitetsvurdering og skoleutvikling.