Kvalitet i leseopplæringen (Heftet)

Erfaringer med oppstart av språk- og leseveiledning

Forfatter:

Jørgen Frost

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 120
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202335120
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk og Lese- og skriveopplæring
Fag: Lese- og skriveopplæring, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Kvalitet i leseopplæringen

Bedre leseresultater står høyt oppe på ønskelisten i norske skoler. Erfaringer fra utlandet viser at den offisielle strategien med økt kontroll og større ytre press bare har begrenset effekt. Virkelig kvalitet i leseopplæringen krever derimot at skolen utvikler seg innenfra. Løsningen kan være å gi språk- og leseveiledere ansvar for å planlegge og koordinere leseopplæringen.

Denne boka handler om teorien bak språk- og leseveilederordningen og erfaringer med å implementere ordningen i en kommune. Den viser hvilke grep engasjerte skoleledere og dyktige språk- og leseveiledere tok for å sikre kvalitet i leseopplæringen på alle trinn. Forfatteren sammenfatter og kommenterer resultatene på en måte som andre kommuner kan dra nytte av.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Jørgen Frost er utdannet lærer og skolepsykolog og har mye erfaring fra undervisning og rådgivning om elever med lese- og skrivevansker. Phd fra universitetet i København om betydning av språklig bevissthet og tidlig skriving for den første skriftspråklige utviklingen. Jobbet fra 1994-2007 på dysleksiseksjonen på Bredtvet kompetansesenter og fra 2007-2014 som professor på Institutt for spesialpedagogikk ved UiO. Forskningsfokus har vært forebygging og tidlig innsats for barn med lese- og skrivevansker samt vokabularets betydning for skriftspråklig utvikling.