Den intensive leseopplæringen
Dialog og mestring når lesingen har låst seg
Bente E. Hagtvet, Jørgen Frost og Vigdis Refsahl
Forfatter: | Jørgen Frost |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2010 |
Antall sider: | 120 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788202335120 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk og Lese- og skriveopplæring |
Fag: | Lese- og skriveopplæring, Spesialpedagogikk |
Nivå: | Akademisk |
Komponent: | Pedagogisk litteratur |
Bedre leseresultater står høyt oppe på ønskelisten i norske skoler. Erfaringer fra utlandet viser at den offisielle strategien med økt kontroll og større ytre press bare har begrenset effekt. Virkelig kvalitet i leseopplæringen krever derimot at skolen utvikler seg innenfra. Løsningen kan være å gi språk- og leseveiledere ansvar for å planlegge og koordinere leseopplæringen.
Denne boka handler om teorien bak språk- og leseveilederordningen og erfaringer med å implementere ordningen i en kommune. Den viser hvilke grep engasjerte skoleledere og dyktige språk- og leseveiledere tok for å sikre kvalitet i leseopplæringen på alle trinn. Forfatteren sammenfatter og kommenterer resultatene på en måte som andre kommuner kan dra nytte av.
Dialog og mestring når lesingen har låst seg
Bente E. Hagtvet, Jørgen Frost og Vigdis Refsahl