Om utgivelsen
Kunstneriske bevegelser i barnehagen
Kunstneriske bevegelser i barnehagen handler om barns, barnehagepersonalets og barnehagelærerstudenters kunstneriske ressurser. Forfatter reiser debatt om hvordan estetiske læringsprosesser kan se ut og vektlegger omsorg for barns kreativitet, fantasi, lek og læring. Boka er gjennomillustrert og viser mange eksempler på hvordan barn, barnehagepersonalet og barnehagelærerstudenter uttrykker seg i kunstneriske former.
Kunstneriske bevegelser i barnehagen tar leseren med på en «historisk barnehagereise» fra formingslek på 1970-tallet og fram til det obligatoriske fag- og kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreatitivet. Boka består av fire deler: Danning og omsorg i lek og læring, improvisasjon i barnehage og utdanning, bærekraftige tenkninger i kunstfag og tilslutt verksteder og estetiske læringsprosesser.
Boka henvender seg til barnehagelærere, barnehagelærerstudenter, barnehagelærerutdannere og forskere innen pedagogikk og kunstfag.
Bente Fønnebø er dosent i kunstfag ved Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet. Hun underviser barnehagelærerstudenter innen kunnskaps- og fagområdet kunst, kultur og kreativitet. Fønnebø er barnehagelærer med spesialområde kunsthistorie og spesialpedagogikk og har hovedfag i tegning fra SHKS. Hun er også utdannet arkeolog.