Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer (Heftet)

Forfatter:

Erlend Ellefsen Vinje (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202516895
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk , Kroppsøving og Lærerutdanning
Fag: Kroppsøving, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer

I denne antologien utforskes mange av de didaktiske utfordringene i kroppsøvingsfaget i skolen. Det legges spesiell vekt på dannelsesaspektet og hva som menes med at kroppsøving er et allmenndannende fag. 

Antologien begynner med en drøfting av gårsdagens, dagens og morgendagens kroppsøvingsfag på bakgrunn av relevant teori. Deretter følger to kapitler som med ulike innfallsvinkler ser på utfordringer knyttet til vurderingsordningen i faget, og ett om fair play-begrepet.

De tre neste kapitlene er viet kroppsøving som dannelsesfag. Det første av dem tar for seg hvordan Klafkis dannelsesteoretiske perspektiv kan knyttes til kroppsøvingsfaget. De to neste handler om hvordan utvikling av dannelsesprosesser kan skje gjennom kampsportundervisning, og tilrettelegging for og gjennomføring av ballspill i undervisningen med utgangspunkt i TGfU- / Teaching Games for Understanding-modellen. Avslutningskapittelet drøfter blant annet hvilken plass forebygging av spiseforstyrrelser bør ha i undervisningen. 

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Erlend Ellefsen Vinje jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hans forsknings- og undervisningsarbeid er knyttet til fagområdene kroppsøving/idrett og pedagogikk. Han har også en bistilling som dosent ved OsloMet knyttet til de samme fagområdene. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både mellom- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d-programmet «Utdannelse, læring og filosofi». Han har skrevet flere bøker, vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale. I 2012 mottok han Formidlingsprisen fra Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jobber som førsteamanuensis ved OsloMet – storbyuniversitetet, Seksjon for kroppsøving. Han har hovedfag i filosofi fra Universitetet i Oslo og en doktorgrad fra Norges idrettshøgskole. Birch har jobbet som kroppsøvingslærer i flere år ved videregående skoler. Hans forskningsområder retter seg først og fremst mot koblingen mellom analytisk bevissthetsfilosofi og nevrovitenskap på den ene siden og hukommelse, læring og ferdigheter på den andre.
Ansatt som assisterende rektor ved Lofoten folkehøgskole der han underviser i friluftsliv. Sandell har permisjon fra sin stilling som universitetslektor på OsloMet – storbyuniversitetet ved Seksjon for kroppsøving og idrettsfag. Sandell har utdanning i idrettsvitenskap fra Norges idrettshøgskole og Oakland University, MI-USA samt praktisk-pedagogisk utdanning. Han har undervisningserfaring fra idrettsfag og kroppsøving i videregående skole, og som lærer i kroppsøving på ungdomstrinnet. Sandells forskningsarbeid har i hovedsak vært knyttet til didaktiske utfordringer i lærerutdanning, kroppsøving og idrettsfag.
Har lang erfaring som høgskolelektor i kroppsøving og idrett og er nå studieleder ved OsloMet – storbyuniversitetet. I tillegg har han jobbet to år som lærer i grunnskolen. Brattenborg har arbeidet med problemstillinger rundt vurdering i kroppsøving siden han fullførte sitt hovedfag om vurdering i kroppsøving. Brattenborg har også bidratt til utvikling av flere digitale læremidler i kroppsøving.
Berit Engebretsen er universitetslektor i kroppsøving ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun underviser blant annet i profesjonsfag og forskningsinteressen ligger innenfor kroppsøving, kjønn og danning.
Ansatt som førsteamanuensis ved Seksjon for idrett og kroppsøving, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Han har utdanning i idrettsvitenskap fra idrettshøgskolen i Köln, pedagogikk og fysikk fra Universitetet i Köln (Tyskland) og en doktorgrad fra Norges idrettshøgskole i idrettsvitenskap. I sin postdoktorstilling ved Senter for profesjonsstudier (OsloMet) arbeidet han med lærerstudentenes utvikling av danning i og etter utdanningen sin.
Førstelektor ved OsloMet – storbyuniversitetet, der både undervisning og forskning er knyttet til kroppsøving, motorikk og didaktikk. Hun er utdannet allmennlærer og har hovedfag fra Norges idrettshøgskole. Hun er lærebokforfatter og har publisert artikler i vitenskapelige antologier.