Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer (Heftet)

Forfatter:

Erlend Ellefsen Vinje (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202516895
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk , Kroppsøving og Lærerutdanning
Fag: Kroppsøving, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer

I denne antologien utforskes mange av de didaktiske utfordringene i kroppsøvingsfaget i skolen. Det legges spesiell vekt på dannelsesaspektet og hva som menes med at kroppsøving er et allmenndannende fag. 

Antologien begynner med en drøfting av gårsdagens, dagens og morgendagens kroppsøvingsfag på bakgrunn av relevant teori. Deretter følger to kapitler som med ulike innfallsvinkler ser på utfordringer knyttet til vurderingsordningen i faget, og ett om fair play-begrepet.

De tre neste kapitlene er viet kroppsøving som dannelsesfag. Det første av dem tar for seg hvordan Klafkis dannelsesteoretiske perspektiv kan knyttes til kroppsøvingsfaget. De to neste handler om hvordan utvikling av dannelsesprosesser kan skje gjennom kampsportundervisning, og tilrettelegging for og gjennomføring av ballspill i undervisningen med utgangspunkt i TGfU- / Teaching Games for Understanding-modellen. Avslutningskapittelet drøfter blant annet hvilken plass forebygging av spiseforstyrrelser bør ha i undervisningen. 

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Erlend Ellefsen Vinje (f. 1976) jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge, der både forsknings- og undervisningsarbeid knyttes til fagområdene kroppsøving og pedagogikk. Han har også en bistilling ved OsloMet knyttet til de samme fagområdene. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både barne- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d.-programmet «Utdannelse, læring og filosofi» og hovedfag i idrettsfilosofi fra Norges idrettshøgskole. Han har tidligere vært redaktør for de vitenskapelige antologiene Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer og Fremtidens kroppsøvingslærer (Cappelen Damm Akademisk). Han har skrevet flere bøker, vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale.

Jens E. Birch (f. 1972) jobber som førsteamanuensis ved OsloMet, seksjon for kroppsøving. Han har hovedfag i filosofi fra Universitetet i Oslo og en doktorgrad fra Norges idrettshøgskole. Birch har jobbet som kroppsøvingslærer i flere år ved videregående skoler. Hans forskningsområder retter seg først og fremst mot koblingen mellom bevissthetsfilosofi og nevrovitenskap på den ene siden og pedagogikk, læring og ferdighetsutvikling på den andre.

Ansatt som assisterende rektor ved Lofoten folkehøgskole der han underviser i friluftsliv. Sandell har permisjon fra sin stilling som universitetslektor på OsloMet – storbyuniversitetet ved Seksjon for kroppsøving og idrettsfag. Sandell har utdanning i idrettsvitenskap fra Norges idrettshøgskole og Oakland University, MI-USA samt praktisk-pedagogisk utdanning. Han har undervisningserfaring fra idrettsfag og kroppsøving i videregående skole, og som lærer i kroppsøving på ungdomstrinnet. Sandells forskningsarbeid har i hovedsak vært knyttet til didaktiske utfordringer i lærerutdanning, kroppsøving og idrettsfag.

Steinar Brattenborg (f. 1967) jobber som universitetslektor i kroppsøving og idrett ved OsloMet. Han har også jobbet flere år som studieleder ved samme institusjon. I tillegg har han jobbet to år som lærer i grunnskolen. Brattenborg har arbeidet med problemstillinger rundt vurdering i kroppsøving siden han fullførte sitt hovedfag som omhandlet dette temaet, og fram til i dag. Dette har blant annet kommet til uttrykk i et tidligere antologibidrag og i boka Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (Cappelen Damm Akademisk), der han er forfatter. Brattenborg har også bidratt til utvikling av flere digitale læremidler i kroppsøving.

Berit Engebretsen (f. 1957) er nå pensjonert. Hun var tidligere høgskole-/universitetslektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus / OsloMet i flere år, der spesialområdene var profesjonsfag med vekt på varierte praktiske aktiviteter og friluftsliv. Hun har en cand.mag.-grad fra Universitetet i Oslo med fagene pedagogikk, psykologi og kriminologi. Videre har hun fire års utdannelse fra Norges idrettshøgskole som innbefatter hovedfag i idrettsvitenskap. Hun har over 30 års undervisningserfaring i idrett, kroppsøving og friluftsliv fra folkehøgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus. Sammen med Steinar Brattenborg har Engebretsen skrevet boka Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (Cappelen Damm Akademisk) og hun har erfaring fra vitenskapelig publisering i både tidsskrifter og antologier.

Ansatt som førsteamanuensis ved Seksjon for idrett og kroppsøving, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Han har utdanning i idrettsvitenskap fra idrettshøgskolen i Köln, pedagogikk og fysikk fra Universitetet i Köln (Tyskland) og en doktorgrad fra Norges idrettshøgskole i idrettsvitenskap. I sin postdoktorstilling ved Senter for profesjonsstudier (OsloMet) arbeidet han med lærerstudentenes utvikling av danning i og etter utdanningen sin.

Ingvild Kvikstad (f. 1958) er førstelektor ved OsloMet, der både undervisning og forskning er knyttet til kroppsøving, motorikk og didaktikk. Hun er utdannet allmennlærer og har hovedfag fra Norges idrettshøgskole. Kvikstad er lærebokforfatter og har publisert flere kapitler i vitenskapelige antologier.

Marianne Martinsen (f. 1976) er førsteamanuensis i fysisk aktivitet og helse ved Høgskolen i Innlandet (HINN) i Hamar, og forsker II og prosjektleder ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) i Oslo. Hun har doktorgrad fra Norges Idrettshøgskole med avhandling innen toppidrett og spiseforstyrrelser, med fokus på hvordan forebygge spiseforstyrrelser blant unge toppidrettsutøvere. Martinsen har i tillegg bachelor- og mastergrad i idrettsvitenskap med fordypning i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole.