Denne innføringsboka er rettet mot deg som skal begynne eller som allerede har begynt på et KFK-kurs. Hovedmålet med boka er å gjøre din retur til skolebenken enklere.
Boka er praktisk og pedagogisk rettet, og har et variert innhold. Den tar blant annet for seg hensikten med strategien, hva du kan forvente deg av et KFK-kurs, og hva som vil bli forventet av deg som student. Videre synliggjør den hvordan du kan kombinere det du lærer på KFK-kursene med den kompetansen du allerede innehar som lærer og med de erfaringene du har fra klasserommet.
Boka har konkrete forslag til hvordan du, i etterkant av KFK-kurset, kan fortsette din faglige og profesjonelle utvikling gjennom for eksempel kunnskapsdeling på din arbeidsplass. Klasseromsforskning og læreren som forsker er andre tema i boka.
I tillegg vil du finne praktiske tips og råd om for eksempel studieteknikk, lesing og skriving av akademiske tekster, litteratursøk, og hvordan du på best mulig måte kan kombinere lærerjobb og KFK-studier.
Ingunn Ofte er universitetslektor i engelsk litteratur, kulturkunnskap, og fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU i Trondheim. Hun har flere års undervisningserfaring fra grunnskole, videregående skole, og høyere utdanning.
Marthe Sofie Pande-Rolfsen er universitetslektor i engelsk litteratur og fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU i Trondheim. Tidligere har Marthe jobbet i grunnskolen, og hun er spesielt interessert i hvordan språkferdigheter kan utvikles gjennom praktisk-estetiske tilnærminger i klasserommet.
Jennifer Duggan er universitetslektor i engelsk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU i Trondheim. Hun spesialiserer seg i barne- og ungdomslitteratur, samt fankultur knyttet til ungdomsbøker og TV-serier.