En skole som blir stadig mer digitalisert krever mye av lærerens evne til klasseledelse. Denne boken handler om hvordan læreren kan sikre et godt læringsklima for elevene både i digitale (nettbaserte) og fysiske klasserom med digitale læringsressurser. Særlig oppmerksomhet er rettet mot lærerens evne til klasseledelse med de endrede premissene for sosial tilstedeværelse som digitale ressurser og digital undervisning kan gi. Ved denne økte kompleksiteten i klasseledergjerningen trenger læreren å vite mer om hvordan ulike undervisningsdesign fungerer, både før, under og etter undervisningen, og hvordan digitale distraksjoner kan utfordre klasseledelsen i digitale læringskontekster.
Boken er spesielt aktuell for lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og skoleledere, samt innenfor spesialpedagogiske og utdanningsvitenskaplige bachelorgrader.
Denne 2. utgaven er oppdatert med nye og gjennomreviderte kapitler.
Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk, UiB (2010-2017) og er forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfellesskap ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Krumsvik er også faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II og Editor-in-Chief i Nordic Journal of Digital Literacy. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen pedagogikk, digital kompetanse og klasseledelse både nasjonalt og internasjonalt. Han mottok Undervisningsprisen 2012 ved Det psykologiske fakultet, UiB, og ble nominert til samme prisen i 2015. Han ble i 2020 merittert til Fremragende underviser ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen