Krisetid er også tid for nyskapning. Det er når mediehusenes forretningsmodell smuldrer, at journalistiske gründerprosjekter dukker opp. Hvem skaper den neste Huffington Post? Hvem dekker kommunalpolitikk når lokalavisen har nedbemannet for siste gang? I boka Journalistiske entreprenører er historier om noen vellykkede og noen mislykkede medieentreprenører, og en rekke inspirerende eksempler fra en bransje i voldsom utvikling.
Forfatteren ser på utfordringen med å finne den riktige idéen, og hva som skal til for å starte noe som kan være levedyktig. – Det handler om mot og penger, sier en av bokas aktører.
«... essensen er og bliver dybt inspirerende for den, der gerne vil forstå mediernes krise, melde sig ud af dommedagskoret og se muligheder i stedet for mediekatastrofer og pludselig død.»
Geir Terje Ruud (f. 1963) var med på ti års kontinuerlig forbedring og vekst på VG Nett før han i 2008 ble digital sjefredaktør i Ekstra Bladet i Danmark. Fra 2013 har han arbeidet som rådgiver for medieselskap, på jakt etter den digitale fremtid. Ruud er med-gründer av og styreleder i Oslo Media House.