Innovasjon og verdiskaping i lokale medier (Heftet)

Forfatter:

Lisbeth Morlandstø og Arne H. Krumsvik (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 312
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202405809
Kategori: IJ-forlaget , Mediefag og Innovasjon
Fag: IJ-forlaget, Innovasjon, Mediefag
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Innovasjon og verdiskaping i lokale medier

Norge har siden begynnelsen av 1900-tallet hatt rundt 220 forskjellige aviser i et land med bare fem millioner mennesker, og de aller fleste avisene er små lokalaviser. Likevel handler nesten alt som er skrevet om temaet innovasjon i mediene om store, nasjonale eller internasjonale aktører.

I denne boken har 15 forskere for første gang tatt for seg innovasjon og verdiskaping i lokale medier i Norge. De formidler ferske funn om hvordan disse mediene håndterer endringer i teknologi og medievaner. Bidragene peker på utfordringer og nye muligheter i lokalmedienes måte å produsere og distribuere innhold på, og hvordan de ivaretar sitt samfunnsoppdrag.

Eksemplene i Innovasjon og verdiskaping i lokale medier er hentet fra grenseoverskridende utfordringer i den samiske avisa Avvir i Kautokeino, via markedsstrategier for nye plattformer i den konserneide Avisa Nordland i Bodø, til kreative tanker om en papirløs framtid i avisa Hordaland på Voss.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Lisbeth Morlandstø, dr.polit., er førsteamanuensis ved Nord Universitetet og leder for forskningsgruppa Journalistikk på Fakultet for samfunnsvitenskap. Hun har blant annet forsket på medierepresentasjoner av marginaliserte grupper i samfunnet og på medieinnovasjon. Sammen med Birgit Røe Mathisen leder hun forskningsprogrammet «Opinionsdanning, offentlighet og lokale medier» på fakultetet.
Arne H. Krumsvik, ph.d., er instituttleder ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU. Hans doktorgrad omhandler skjæringspunktet mellom journalistikken og det kommersielle, med eksempler fra VG og Aftonbladet. Hans spesialfelt er forretningsutvikling i redaksjonelle medier og digital publisering.
Hege Lamark (født 1956) er førstelektor i journalistikk ved Universitetet i Nordland. Hun har lang erfaring som journalist, forsker og lærer, med særlig interesse for journalistiske arbeidsmetoder, yrkesetikk og språk.

Birgit Røe Mathisen, phd, er førsteamanuensis ved Nord Universitet. Hun har tidligere forsket på lokaljournalistikkens rolle, og har mer enn 20 års erfaring som journalist. Sammen med Lisbeth Morlandstø leder hun forskningsprogrammet «Opinionsdanning, offentlighet og lokale medier» på fakultetet.

Berit Nyman er sjef redaksjonell kompetanse/assisterende daglig leder i Den Norske Fagpresses Forening. Hun har bred bakgrunn som journalist og redaktør og har flere ganger satt sammen og ledet Fagpressens lederakademi, FLA, i samarbeid med Institutt for Journalistikk.
Rune Ottosen (f. 1950) er professor i journalistikk ved Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Han er utdannet journalist og statsviter fra Universitetet i Oslo, og har et omfattende forfatterskap med krigsjournalistikk og pressehistorie som spesialområde.