Innholdsmarkedsføring av Jens Barland
Open Access

Innholdsmarkedsføring

Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis

Forfatter:

Jens Barland (red.)

Forfatter:
Innbinding:
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 248
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202530495
Kategori: Markedsføring
Filformater: EPUB, HTML, PDF, XML
Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International
Fagfellevurdert: Ja
Fag: Markedsføring
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring – også kjent som content marketing – er i kraftig vekst i alle digitale medier. Denne boken er den første på norsk, basert på nyere forskning som tar for seg innholdsmarkedsføring som trend, og viser hvordan forretningsmodeller må endres for å tilpasses denne nye digitale praksis i norsk virkelighet. Det legges stadig større vekt på å fremme bedriften, virksomheten eller organisasjonen gjennom godt medieinnhold.

Publisering i digitale medier er ikke lenger forbeholdt de profesjonelle mediebedriftene. Det vokser frem en ny industri med leverandører; alt fra bloggere til tradisjonelle mediehus utvikler nye reklameprodukter. Det handler derfor om juss og etikk, hva som faller inn under begrepet «reklame» og hva som ikke gjør det, det handler om den kommersielle ytringsfriheten og, ikke minst, om presseetikk.

Forfatterne er forskere ved NTNU og Handelshøyskolen BI.

Boken kan leses og lastes ned gratis i flere ulike filformater på http://press.nordicopenaccess.no.

Til toppen

Forfatter(e)
Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU. Hans doktorgrad omhandler skjæringspunktet mellom journalistikken og det kommersielle, med eksempler fra VG og Aftonbladet. Hans spesialfelt er forretningsutvikling i redaksjonelle medier og digital publisering.
Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Han har hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og ph.d. fra Universitetet i Bergen med en avhandling om arbeiderbevegelsens retoriske instruksjonslitteratur i 1930-årene. Bang har skrevet flere bøker på mediefeltet.
Arne Krokan er professor ved NTNU der han arbeider med prosjekter som omhandler problemstillinger i skjæringspunktet mellom teknologi, organisasjon og samfunn. Han er også professor II i nettverksøkonomi ved Markedshøyskolen. Krokan er mag.art. i familiesosiologi og dr.polit. i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og har skrevet flere bøker.