Forfatter: | Harald Båsland |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2009 |
Antall sider: | 142 |
Forlag: | Høyskoleforlaget |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788276347067 |
Kategori: | Norsk |
Fag: | Norsk |
Nivå: | Akademisk |
Komponent: | Grunnbok |
Om utgivelsen Innføring i læringsstrategier for ungdom
En læringsstrategi er en måte å arbeide med lærestoff på, et verktøy for å hente ut det viktigste innholdet i en tekst.
Innføring i læringsstrategier for ungdom er ei håndbok som vil gi deg hjelp til å bruke gode læringsstrategier når du arbeider med fagstoff. Her får du trening i å bruke forskjellige læringsstrategier i møte med tekster. Boka gir deg blant annet veiledning i hvordan du kan arbeide strategisk før du begynner å lese en tekst, mens du arbeider med en tekst, og etter at du er ferdig med teksten/emnet. Målet er at du skal lære å lære.
Boka er delt i to hoveddeler:
- En innføringsdel der én og én læringsstrategi blir forklart og mange vist med eksempler. Til hver læringsstrategi er det oppgaver.
- En tekstdel som består av lesetekster med ulik vanskegrad og ulike temaer. De passer til oppgavene, men skal bare brukes dersom det er vanskelig å finne passende øvingstekster i lærebøkene du bruker til daglig eller på Internett.
Innholdsfortegnelse
Veier til kunnskap
Veier til kunnskap er et læreverk i studieteknikk og læringsstrategier som i utgangspunktet er tilrettelagt for elever på ungdomstrinnet. Verket består av fem komponenter og skal dekke det elevene trenger i studieteknikk og læringstrategier på ungdomstrinnet (men læreverket kan også brukes i andre sammenhenger):