Innføring i kroppsøvingsdidaktikk tar utgangspunkt i grunnleggende fagdidaktiske problemstillinger for kroppsøvingslærere i grunnskolen. Boka gir leseren en plattform å arbeide ut fra når man skal planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning med utgangspunkt i gjeldende læreplanverk, LK20. Forfatterne tar for seg sentrale fagdidaktiske emner som planlegging, undervisningsmetoder, vurderingsformer, undervisningsprinsipper, lærerrollen, og inkludering og tilpasset opplæring.
Målgruppen for boka er primært studenter på kroppsøvings- og idrettsstudier, men den er også nyttig i planleggingsarbeidet for lærere i kroppsøving.
Steinar Brattenborg (f. 1967) jobber som universitetslektor i kroppsøving og idrett ved OsloMet. Han har også jobbet flere år som studieleder ved samme institusjon. I tillegg har han jobbet to år som lærer i grunnskolen. Brattenborg har arbeidet med problemstillinger rundt vurdering i kroppsøving siden han fullførte sitt hovedfag som omhandlet dette temaet, og fram til i dag. Dette har blant annet kommet til uttrykk i et tidligere antologibidrag og i boka Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (Cappelen Damm Akademisk), der han er forfatter. Brattenborg har også bidratt til utvikling av flere digitale læremidler i kroppsøving.
Berit Engebretsen (f. 1957) er nå pensjonert. Hun var tidligere høgskole-/universitetslektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus / OsloMet i flere år, der spesialområdene var profesjonsfag med vekt på varierte praktiske aktiviteter og friluftsliv. Hun har en cand.mag.-grad fra Universitetet i Oslo med fagene pedagogikk, psykologi og kriminologi. Videre har hun fire års utdannelse fra Norges idrettshøgskole som innbefatter hovedfag i idrettsvitenskap. Hun har over 30 års undervisningserfaring i idrett, kroppsøving og friluftsliv fra folkehøgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus / OsloMet – storbyuniversitetet. Sammen med Steinar Brattenborg har Engebretsen skrevet boka Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (Cappelen Damm Akademisk) og hun har erfaring fra vitenskapelig publisering i både tidsskrifter og antologier.