Om utgivelsen
Inkluderende undervisning i høyere utdanning
Denne oppstartsguiden gir verktøy til undervisere som raskt og med enkle grep vil komme i gang med inkluderende undervisning. For deg som underviser, handler det om å ha en bevisst og gjennomtenkt undervisningsstil. Du får konkrete forslag til hvordan du kan gå frem, for eksempel ved å
gjøre en strategisk kartlegging av studentgruppene dine
holde inkluderende introduksjoner ved semesterstart
legge opp gruppearbeid etter studentenes sammensetning
lage universelt utformede PowerPoint-presentasjoner
Underveis får du innblikk i historier og eksempler fra studenter og undervisere fra hele landet. De deler sine erfaringer på godt og vondt. Hva trenger studenter av deg for å delta i læringsfellesskapet? Hva har fungert for andre undervisere som har eksperimentert med inkluderende strategier? Hva er de største undervisningsutfordringene, og hvordan kan de løses? Du får bakgrunnskunnskap, ressurser og refleksive øvelser til å utvikle deg som underviser.
Målgruppen for denne oppstartsguiden er undervisere i høyere utdanning som vil heve sin inkluderingskompetanse, og som søker konkrete verktøy for å komme i gang. Boken kan også brukes som en fagressurs ved høyere utdanningsinstitusjoner i opplæring i pedagogisk basiskompetanse for vitenskapelige ansatte med fokus på inkludering og mangfoldsbevissthet.
Dersom du underviser i høyere utdanning, finnes det knapt grunner til la være å plukke opp boken. Den er forbilledlig klart skrevet, kort nok til å leses i én omgang og oversiktlig nok til å fungere som oppslagsverk neste gang jeg skal undervise.
Presse
Inkluderende undervisning i høyere utdanning
Pensum for undervisere – En essensiell innføring i inkluderende undervisning 31.01.2023
Dersom du underviser i høyere utdanning, finnes det knapt grunner til la være å plukke opp boken. Den er forbilledlig klart skrevet, kort nok til å leses i én omgang og oversiktlig nok til å fungere som oppslagsverk neste gang jeg skal undervise.
Rannveig Beito Svendby er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet på Lillehammer. Hun har doktorgrad i medisinsk antropologi fra Universitetet i Oslo og jobber tverrfaglig innenfor en kritisk, refleksiv forskningstradisjon. Svendby er særlig opptatt av hvordan historier fra levd liv gir fenomenkunnskap som kan brukes til å informere praksis og skape samfunnsendringer. Hennes forskningsområder omfatter undervisningspraksiser, kulturelle produksjoner av inkludering og ekskludering, og forståelser av norm og avvik.