Hvordan lære elevene å lære? Unibok (Nettsted)

Forfatter:

Mette Bunting

Forfatter:
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202739492
Varighet: Fram til 31.08.2022
Nivå: Akademisk
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Hvordan lære elevene å lære? Unibok

Unibok er en digital utgave av boka. Denne utgaven er kun til salgs for skoler og kan ikke kjøpes av privatpersoner. Vennligst se andre utgaver for privat kjøp.

I skolen skal elevene ikke bare lære fag, men også lære hvordan de lærer. I denne boka presenteres teori og forskning om det å lære å lære. Forfatteren viser at det ikke hjelper elevene bare å få en generell innføring i ulike læringsstrategier. De må også få hjelp til å forstå når de bør bruke de enkelte strategiene, og at det å lære å tenke over hvordan de faktisk lærer er den aller viktigste læringsstrategien.

Boka består også av et repertoar av ulike læringsstrategier tilpasset ulike fag og trinn i skolen. Her er det strategier som vil hjelpe eleven til å huske bedre, organisere kunnskap bedre, utdype og utvide det de allerede har lært, og altså strategier hvor elevene kan overvåke egen læring, det vil si de metakognitive strategiene.

Boka er ment som en inspirasjon til lærere og lærerstudenter slik at de får gode ideer og motivasjon til å skape interessant undervisning som styrker elevenes læringsresultater.

Når du har lisens og tilgang til boka, finner du den i «Mine unibøker» på www.unibok.no eller via «Min side» på cda.no.

Til toppen

Forfatter(e)

Mette Bunting er dosent i pedagogikk og er ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Porsgrunn. Hun underviser på alle nivå ved lærerutdanningen, leder forskergruppa «Oppvekst og utdanning» og forsker blant annet på frafall i videregående skole. Bunting har vært lærer både i grunn- og videregående skole. Hun har også jobbet som pedagogisk veileder på kommunalt nivå og ledet mange utviklingsprosjekter blant annet om å lære å lære og læringsstrategier.