Hvordan lære elevene å lære? (Heftet)

En håndbok i læringsstrategier

Forfatter:

Mette Bunting

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202470661
Kategori: Pedagogikk og elevkunnskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Hvordan lære elevene å lære?
I skolen skal elevene ikke bare lære fag, men også lære hvordan de lærer. I Denne boka presenteres teori og forskning om det å lære å lære. Forfatteren viser at det ikke hjelper elevene bare å få en generell innføring i ulike læringsstrategier. De må også få hjelp til å forstå når de bør bruke de enkelte strategiene, og at det å lære å tenke over hvordan de faktisk lærer er den aller viktigste læringsstrategien.

Boka består også av et repertoar av ulike læringsstrategier tilpasset ulike fag og trinn i skolen. Her er det strategier som vil hjelpe eleven til å huske bedre, organisere kunnskap bedre, utdype og utvide det de allerede har lært, og altså strategier hvor elevene kan overvåke egen læring, det vil si de metakognitive strategiene.

Boka er ment som en inspirasjon til lærere og lærerstudenter slik at de får gode ideer og motivasjon til skape interessant undervisningen som styrker elevenes læringsresultater.

Til toppen

Forfatter(e)
Mette Bunting er dosent i pedagogikk og er ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Porsgrunn. Hun underviser på alle nivå ved lærerutdanningen, leder forskergruppa «Oppvekst og utdanning» og forsker blant annet på frafall i videregående skole. Bunting har vært lærer både i grunn- og videregående skole. Hun har også jobbet som pedagogisk veileder på kommunalt nivå og ledet mange utviklingsprosjekter blant annet om å lære å lære og læringsstrategier.