Radius 1-4

Radius 4B Grunnbok (Heftet)

Forfatter:

Hanne Hafnor Dahl, Hanne Marken Dalby og May-Else Nohr

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202404598
Kategori: Matematikk
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Matematikk
Nivå: 4. trinn
Komponent: Grunnbok
Om utgivelsen Radius 4B Grunnbok

Radius prioriterer at elevene får dybdeforståelse i tall og regning og at elevene jevnlig repeterer basiskunnskaper.

Grunnbøkene har klare mål for hvert kapittel. Kapitlene innledes med et samtalebilde. Bildene er ment som utgangspunkt for samtale om og refleksjon over det elevene skal lære.
Hvert kapittel har oppgaver med forskjellig abstraksjonsnivå, henholdsvis Øve 1 og Øve 2. Oppgaveboka følger samme oppbygning.
Kapitlene avsluttes med en aktivitet eller et spill tilknyttet det matematiske innholdet i kapitlet. Her kan elevene jobbe to eller flere sammen.
På slutten av hvert kapittel er det en oppsummering av stoffet elevene har jobbet med: "Kan du dette?". Oppsummeringen kan gis som lekse, eller man kan jobbe med den på skolen som en egenvurdering.

Til toppen

Andre utgaver

Radius 4A Grunnbok
Bokmål Heftet 2016
Radius 4B Grunnbok
Nynorsk Heftet 2016
Forfatter(e)
Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.
Hanne Marken Dalby har bakgrunn som allmennlærer. Nå arbeider hun som pedagog med spesielt ansvar for matematikk ved Vitensenteret Innlandet. Hun underviser også i matematikk ved Høgskolen i Innlandet, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap. Hanne Marken Dalby har vært ressursperson for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
May-Else Nohr har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
May-Else Nohr har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.
Radius 1-4
Radius legger til rette for å utvikle god tallforståelse og hensiktsmessige regnestrategier:
· tellekompetanse som basis for regning
· automatisere enkle kombinasjoner
· utvikle fleksible regnestrategier
· visualisere og konkretisere oppgaver for å utvikle mentale bilder
· oppdage sammenhenger i matematikkfaget
· åpne problemløsningsoppgaver fra 1. til 7. trinn