Vi i verden 5-7

Vi i verden 5 Elevbok (Innbundet)

Forfatter:

Mari Ann Berg, Beate Børresen og Peder Nustad

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 184
Illustratør: Holmer, Linda og Lillehovde, Atle
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
Oversatt av: Gausemel, Jan og Tove
ISBN: 9788202237301
Kategori: KRLE
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: KRLE
Nivå: 5. trinn
Komponent: Grunnbok
Om utgivelsen Vi i verden 5 Elevbok
Denne boka er en lesebok for alle på hvert trinn. Elever på ulikt lesenivå kan tilegne seg kunnskap gjennom tekster de kan mestre. Bildestoffet er variert, og bildetekstene er skrevet i en godt lesbar skrifttype. Vi har delt inn oppgavestoffet i studieoppgaver, samtaleoppgaver og samarbeidsoppgaver. Boka har også «Filosofisk hjørne» som et gjennomgående element. Elevene blir aktivisert, og de får erfaring og øvelse i å vurdere og i å ta stilling. De blir bevisstgjort ulike måter å lære på og får øve på dialog og aktiv refleksjon. Elevboka er organisert slik at det er lett og tydelig å identifisere hvilken tradisjon en er innenfor. Boka kan derfor lett brukes i temaorganisert undervisning.

Til toppen

Forfatter(e)
Beate Børresen er magister i idéhistorie og dosent (em.) ved Høgskolen i Oslo og Akershus, avdeling for lærerutdanning. Børresen har utviklet studiet Filosofi med barn ved HIO og har skrevet læreverk i RLE og i filosofi for grunnskolen. Hun har også skrevet Filosofiske samtaler for barn til bruk i barnehagen. Fra 2005 til 2007 ledet hun et nasjonalt prosjekt om filosofi i skolen for Utdanningsdirektoratet.
Peder Nustad er undervisningsleder ved HL-senteret og prosjektleder for Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme (Dembra). Peder Nustad har teologi hovedfag og pedagogikk og sosiologi i fagkretsen.
Vi i verden 5-7
Vi i verden er et helt nytt læreverk for barnetrinnet. Bøkene er helt i tråd med den nye læreplanen som innføres høsten 2008. Vi i verden hjelper dere til en undervisning i tråd med menneskerettighetene. Alle læreplanens religioner og livssyn er likestilt når det gjelder framstilling og arbeidsmåte, og de blir likeverdig behandlet på hvert årstrinn.