Grunnbok i strategi, 3. utgave, inneholder alle de grunnleggende teoretiske perspektivene og analyseverktøyene. Boken viser hvordan man skal forholde seg til spesifikke beslutningsproblemer i bedrifter og inneholder også mange eksempler og noen mer omfattende case. Boken er beregnet på studenter i grunnkurs i strategi, samt mellomledere og andre som føler de trenger en lettfattelig, men grundig innføring i strategifaget. Boken selges også som e-bok.
Grunnbok i strategi inneholder blant annet:
Hva er strategi, og hvem har faget betydning for?
Hvordan formulere overordnede mål og delmål?
Hvordan gjøres gode strategiske valg?
Hvordan konkretisere alternativer?
Hvordan skaper organisasjoner verdier?
Hvordan komme fra beslutning til gjennomføring?
Hvordan gjennomføres evaluering og oppfølging?
Modeller og rammeverk for intern og ekstern analyse
Modeller for analyse av verdiskapning og verdikonfigurasjoner
Bente R. Løwendahl, ph.d. (Wharton), var professor ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI. Hun skrev en rekke artikler, bokkapitler og bøker og hadde spesielt interesse for kunnskapsintensive tjenestebedrifter. Hun var også nasjonalt fagansvarlig (med Fred E. Wenstøp) for strategifaget på bachelorstudiene.
Fred Wenstøp har en doktorgrad i Management Science fra University of California, Berkeley. Han er professor ved Handelshøyskolen BI, og har utviklet selvvalgt prosjektoppgave som evalueringsform i fagene strategi og beslutningsanalyse. Opplegget har blitt benyttet av mange kull med studenter som har skrevet oppgaven i grupper og med stort læringsutbytte.