Gode digitale lesestrategier (Heftet)

Forfatter:

Eva Wennås Brante og Øistein Anmarkrud

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 80
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202657925
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Språk og litteratur , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk, Språk og litteratur
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Gode digitale lesestrategier

Alle elever skal i dag bruke tekster de finner på nettet i sin læring. Den digitale lesekonteksten gir elevene andre utfordringer enn når de arbeider med tradisjonelle skoletekster, og forskning viser at elevene trenger å lære lesestrategier som ruster dem til oppgaven.

Denne boka presenterer gode digitale lesestrategier fra de enkle til de mer avanserte: 1) strategier for å finne informasjon på nettet som er relevant og troverdig; 2) strategier for å forstå nett-tekster i lys av kildeinformasjon og på tvers av ulike tekster og teksttyper og 3) strategier for å formidle informasjon fra nettet slik at kildebruken underbygger egne argumenter i oppgaver og presentasjoner.

Forfatterne viser hvordan elever kan utvikle kompetanse i kritisk kildevurdering, også kalt kritisk literacy, fra mye støtte fra læreren til gradvis mer selvstendighet.

Boka inneholder konkrete tips til undervisningsopplegg og arbeidsverktøy som er prøvd ut i norske klasserom. Eksemplene er fra ulike fag i videregående skole, og lærere kan enkelt tilpasse dem til sin egen strategiundervisning i andre fag og på andre klassetrinn. Arbeidsskjemaene i boka kan lastes ned fritt fra fanen "Tilleggsmateriell".

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Eva Wennås Brante er dosent i pedagogikk ved Institutionen för Kultur, språk, medier, Malmö Universitetet, der hun blant annet underviser om lese- og skriveopplæring i lærerutdanningen. I sin forskning er hun spesielt opptatt av kritisk lesing og informasjonssøking på nettet, samt digitalisering av svenskundervisning for yngre barn. Brante har tidligere erfaring som lærer i barneskolen.

Øistein Anmarkrud er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, og professor II i spesialpedagogikk ved Høgskolen Kristiania. I sin forskning er han særlig opptatt av hvordan elever med og uten dysleksi forstår digitale og multimediale tekster, og hvilke kognitive og motivasjonelle faktorer som påvirker denne forståelsen. Anmarkrud har tidligere arbeidet som rådgiver i dysleksiteamet ved Bredtvet kompetansesenter, og som pedagogisk-psykologisk rådgiver i PPT.