Unni Fuglestad er universitetslektor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Hun er lektor med hovedfag i historie, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun har arbeidet med videreutdanning av lærere og deltatt i prosjektene Ungdomstrinn i utvikling og Språkløyper.
Toril Frafjord Hoem er førstelektor med master i lesevitenskap. Hun har også lang fartstid fra grunnskolen. Hoem interesserer seg spesielt for læreres læring. Hun har hatt ansvaret for skolering av ressurslærere i lesing i den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» og har vært utviklingspartner for flere skoler i skolebaserte kompetanseutviklingsprosjekter. Hoem har utviklet og hatt fagansvar for videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet, og norsk med vekt på lesing og skriving for lærerspesialister. Hun har publisert artikler om lesing og skriving i begynneropplæringen og fagspesifikk lesing og skriving.
Anne Håland er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Hun er også utdannet lærer, og har lang fartstid i grunnskolen. Hun har vært delaktig i ulike prosjekter initiert av Utdanningsdirektoratet, blant annet Ungdomstrinn i utvikling, og hun har gitt ut to bøker om skriveopplæring for lærerutdanningen.