Geografididaktikk for klasserommet (Heftet)

Forfatter:

Rolf Mikkelsen og Per Jarle Sætre (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
ISBN: 9788202749828
Kategori: Naturfag og samfunnsfag
Fag: Naturfag og samfunnsfag
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Geografididaktikk for klasserommet

Denne reviderte utgaven av Geografididaktikk i klasserommet er oppdatert i tråd med ny læreplan og viser ved hjelp av konkrete eksempler hvordan ulike metodiske geografiske innfallsvinkler kan gjøre undervisningen mer variert.

Forfatterne tar blant annet for seg geografifagets egenart, ekskursjoner og feltarbeid i skolen, sammenligningers kraft, bruk av kart, Google og atlas og bruk av fortellinger i geografifaget. Boka gir også innblikk i Tren Tanken-metoden, geografi- og interessekonflikter, geografi som digitalt fag og vurdering.

Flere av kapitlene i boka er nyskrevne. Et nyskrevet åpningskapittel forteller hvordan geografifaget i LK20 skal hjelpe elevene til å forstå den verden vi lever i og de utfordringer og muligheter vi står ovenfor. Et annet nytt kapittel tar for seg geografi og bærekraftig utvikling, og konkretiserer bærekraftsundervisning ved å løfte fram ulike former for geografisk danning.

Forfatterne er erfarne fagpersoner med bakgrunn som lærere i både grunnskoler, videregående skoler, høgskoler og universiteter. Mange av bokas forslag til undervisningsopplegg er prøvd ut med både elever og studenter.

Boka er skrevet for grunnskolelærerutdanningene, lektorutdanningene og praktisk-pedagogiske utdanninger, og vil også være nyttig som idébok for praktiserende samfunnsfag- og geografilærere.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Rolf Mikkelsen er dosent i fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo. Rolf Mikkelsen har hovedfag i samfunnsgeografi og har lang undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, fra 15 år som øvingslærer og fra 25 år som lærerutdanner. Han har også skrevet flere lærebøker i geografi for grunnskolen, var medlem av læreplangruppa for samfunnsfag i L-97 og i Kunnskapsløftet 06 og han var leder for læreplangruppa for geografi fellesfag for videregående skole i K06.

Per Jarle Sætre har doktorgrad i geografididaktikk og arbeider som dosent ved Høgskulen på Vestlandet. Han har i 22 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg til geografididaktikk har han i flere år undervist og arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til miljøundervisning.

Hans Petter Andersen er utdannet geograf og arbeider som førstelektor i samfunnsfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Han har gjennom mange år jobbet med fagdidaktiske problemstillinger i samfunnsfag og miljøundervisning. Han har deltatt i flere praksisrettede og tverrfaglige utviklingsprosjekter i lærerutdanningen. Han har dessuten yrkeserfaring fra landmåling og diverse kartleggingsarbeid innen både bygg og anlegg og landbruk.

Ronald Nolet er førstelektor i samfunnsfagdidaktikk ved Høgskolen i Østfold.

Trygve Skavhaug er høgskolelektor i samfunnsfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Han har lang erfaring med undervisning om nærmiljøet og alternative læringsarenaer i undervisning. I seinere tid har han også fokusert på hvordan en kan koble bruk av digitale verktøy og bruk av nærmiljø og uteområde. Han har flere års erfaring i undervisning på studiet Uteområdet som læringsarena.